7 │ DISTANČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele 131 GRAF 116 | Podíly žáků dle prohlášení ředitelů škol ohledně ochoty učitelů zajistit distanční výuku, tříděno dle SES školy Zdroj: Tematické šetření ČŠI k distančnímu vzdělávání; PISA 2018 Tematické šetření distančního vzdělávání se dotazovalo taktéž na odhad podílu žáků, kteří v rámci distančního vzdělávání aktivně komunikují se školou. Obdobná šetření např. neziskových organizací poukázala na problematické zajištění výuky za situace, kdy významné procento žáků školy se školou nijakým způsobem nekomunikuje a nemůže tak být zajištěna adekvátní výuka. Dle grafu 117 jsou patrné velmi výrazné rozdíly mezi podíly žáků navštěvujících školy s různou úrovní průměrného školního SES. Více než 95 % žáků navštěvuje školy s vyšším SES, které uvedly, že všichni nebo téměř všichni žáci se školou komunikují. S klesajícím SES školy klesá i podíl žáků, kteří aktivně se školou komunikují. V případě žáků navštěvujících školy s nižším SES téměř třetina navštěvuje takovou školu, kde ředitelé uvádějí aktivitu 75 % žáků, necelá desetina pak školy, které uvedly aktivitu přibližně 50 % žáků. Pouze v případě škol s nižším SES se také vyskytují případy, kdy aktivně se školou komunikuje méně než 50 % žáků. GRAF 117 | Podíly žáků dle prohlášení ředitelů ohledně procenta žáků aktivně komunikujících v rámci distančního vzdělávání, tříděno dle průměrného SES školy Zdroj: Tematické šetření ČŠI k distančnímu vzdělávání; PISA 2018 Tematické šetření ČŠI se dotazovalo taktéž na důvody, proč se s žáky nedaří navázat kontakt. Přibližně třetina žáků škol s nízkým a středním SES dochází do škol, které jako důvod uvedly nemožnost přístupu k počítači nebo chybějící připojení, na což poukazovala i obdobná provedená šetření. Pouze přibližně desetina žáků škol s vyšším SES bojuje se stejným problémem. Chybějící vybavení proto výrazně narušuje průběh výuky, pokud je realizována distančně. Většina žáků napříč SES skupinami škol ovšem dochází do škol, jejichž ředitelé uváděli jiné důvody. 15,849,239,0730,2632,4324,0349,8556,7460,770 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Nízký SES školyStřední SES školyVysoký SES školyJináMezi učiteli jsou výrazné rozdílyVětšina učitelů chce a nepotřebuje další podporuVětšina učitelů chce, ale potřebuje podporu, příp. koordinaciVětšina učitelů spíše vnímá problematičnost online podpory a nemá zájem se v této oblasti rozvíjet56,9184,8295,3232,6914,59,460 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Nízký SES školyStřední SES školyVysoký SES školyVšichni nebo téměř všichni žáciPřibližně 75 % žákůPřibližně 50 % žákůPřibližně 25 % žákůMéně než 25 % žáků