6 │ RŮSTOVÉ NASTAVENÍ MYSLI Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele 128 Růstové nastavení mysli nemusí bohužel nutně znamenat pozitivní přístup. Z praxe známe situace, kdy jedním z impulzů k růstu je buď nepříjemná zkušenost, nebo strach ze selhání, které by žáka dostalo do nepříjemné situace. Ačkoli toto nelze doporučit jako opatření, protože strach žáků často vychází spíše z rodinné výchovy než z cíleného působení učitele, graf 114 dokládá, že žáci, kteří se obávají selhání, dosahují lepších výsledků ve čtenářské gramotnosti než žáci, kteří se selhání nebojí. Strach ze selhání a touha uspět pravděpodobně působí jako významný motivační faktor testovaných žáků. Pro názornost byla škála ponechána nerekódovaná do širších kategorií. Žáci, kteří se obávají, že nemají dostatek talentu nebo se bojí reakce svého okolí na jejich selhání, dosahují statisticky významně vyššího skóre čtenářské gramotnosti než žáci, kteří tyto obavy nemají. Motivace studentů může být pravděpodobně a do jisté míry posílena úpravou vzdělávacího systému v tom směru, aby za selhání hrozily významnější sankce, než je tomu doposud. V takovém případě je ovšem pravděpodobné, že dojde k rozevření rozdílů mezi žáky motivovanými a nemotivovanými, resp. žáky apatickými, pro které podobný přístup zpravidla nebývá vhodným řešením. Je třeba zvažovat řadu kontextuálních faktorů, které mohou napovědět, za jakých situací je vhodné uplatnit pozitivní motivaci a za jakých podmínek může kýžený efekt přinést motivace strachem. GRAF 114 | Průměrné skóre čtenářské gramotnosti dle míry souhlasu s výroky Zdroj: PISA 2018 Poznámka: Červená linie značí průměrnou hodnotu, šedé pruhy 95% konfidenční interval. 450460470480490500510520530Rozhodně nesouhlasímNesouhlasímSouhlasímRozhodně souhlasímRozhodně nesouhlasímNesouhlasímSouhlasímRozhodně souhlasímRozhodně nesouhlasímNesouhlasímSouhlasímRozhodně souhlasímKdyž se mi nedaří, bojím se, že možná nemám dost Když se mi nedaří, dělám si starosti, co si o mnětalentu.myslí ostatní.Když se mi nedaří, začínám pochybovat o svýchplánech do budoucna.