5 │ ZÁJMOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ, DOPLŇKOVÉ HODINY A MOTIVACE ŽÁKA VE VZTAHU K SES A VÝSLEDKŮM VE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele 121 GRAF 108 | Procentuální podíly škol dle typu poskytované pomoci s domácími úkoly Zdroj: PISA 2018 GRAF 109 | Procentuální podíly škol dle typu poskytované pomoci s domácími úkoly a SES školy Zdroj: PISA 2018 V grafu 109 jsou prezentována data ohledně výše zmíněných typů pomoci s domácími úkoly v obměně dle SES školy. Školy s vyšším průměrným SES školy v daleko vyšší míře poskytují žákům místnost pro práci na domácích úkolech. Školy s vysokým SES v menší míře poskytují pomoc učitelů s domácími úkoly oproti školám s nízkým a středním SES. To může souviset opět s poptávkou samotných žáků – zatímco žáci na školách s vyšším SES nepotřebují s domácími úkoly takovou pomoc, na školách s nižším SES je pravděpodobné, že poptávka po učitelské pomoci s vypracováním domácích úkolů bude daleko vyšší. 0102030405060708090Základní školyVíceletá gymnázia4letá gymáziaSOŠ, SOU s maturitou akonzervatořeSOŠ a SOU bez maturityMístnosti, kde si žáci mohou dělat domácí úkolyPomoc učitelů s domácími úlohamiVzájemné doučování spolužáků01020304050607080Nízký SES školyStřední SES školyVysoký SES školyMístnost pro práci na domácích úkolechPomoc učitelů s domácími úkolyVzájemné doučování spolužáků