5 │ ZÁJMOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ, DOPLŇKOVÉ HODINY A MOTIVACE ŽÁKA VE VZTAHU K SES A VÝSLEDKŮM VE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele 119 GRAF 105 | Procento škol jednotlivých druhů poskytujících danou zájmovou činnost žákům Zdroj: PISA 2018 GRAF 106 | Podíl škol realizujících danou zájmovou činnost dle SES školy Zdroj: PISA 2018 Určité předpoklady o realizovaných zájmových činnostech směřují k rozdílům dle velikosti školy, přičemž větší školy by vlivem často širších materiálních, kapacitních a organizačních zdrojů měly realizovat širší spektrum zájmových činností, a to i z důvodu potřeby uspokojit větší množství žáků, k čemuž se nehodí všechny typy zájmových činností. Dle grafu 107 většinu zájmových aktivit realizují ve větší míře než ostatní školy nebo v míře stejné právě školy větší 0102030405060708090100Hudební skupina, orchestr nebopěvecký sborŠkolní divadelní souborŠkolní noviny nebo časopisDobrovolnické akceČtenářský koužekDebatní kroužek nebo aktivityVýtvarný kroužek nebo aktivitySportovní kroužek nebo aktivityPřednášky nebo semináře s hostySpolupráce s místními knihovnamiSpolupráce s místními novinamiSpolupráce se zahraničnímiškolamiZákladní školyVíceletá gymnázia4letá gymáziaSOŠ, SOU s maturitou a konzervatořeSOŠ a SOU bez maturity0102030405060708090100Hudební skupina, orchestr nebopěvecký sborŠkolní divadelní souborŠkolní noviny nebo časopisDobrovolnické akceČtenářský koužekDebatní kroužek nebo aktivityVýtvarný kroužek nebo aktivitySportovní kroužek nebo aktivityPřednášky nebo semináře s hostySpolupráce s místními knihovnamiSpolupráce s místními novinamiSpolupráce se zahraničnímiškolamiNízký SES školyStřední SES školyVysoký SES školy