4 │ PROBLEMATIKA VYUŽÍVÁNÍ ICT VE VÝUCE A JEJÍ VLIV NA VÝSLEDKY ŽÁKŮ Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele 113 Graf 102 sleduje podíly žáků dle jednotlivých SES skupin škol podle toho, zda se ve škole učili některou z uvedených technik práce s informacemi v on-line prostředí. Jak je patrné, mezi žáky navštěvujícími školy s různým průměrným SES neexistují žádné podstatné rozdíly. Lze říci, že většinu technik se ve škole učila více než polovina testovaných žáků. Pokud je možné poukázat na některé rozdíly, pak jde o vyšší podíl žáků škol s nízkým a středním SES v případě práce s klíčovými slovy ve vyhledávačích a zejména pak v případě práce s krátkými anotacemi ve vyhledávání výsledků z vyhledávačů. O několik procent vyšší podíl žáků škol s vyšším SES se naopak učil porozumět důsledkům zveřejnění informací na on-line platformách. Pozitivním zjištěním jsou právě minimální rozdíly mezi žáky ze škol s různým SES, což poukazuje na snahu všech škol učit žáky orientaci v on-line prostředí. Na druhou stranu však u výuky některých technik stále zůstává významný podíl žáků, kteří se s tímto ve výuce nesetkávají (jde zejména o odhalování podvodných e-mailů a posuzování subjektivních/zkreslených informací), při práci v on-line prostředí mimo školu jsou tak více ohroženi negativními důsledky, pokud toto není kompenzováno samostudiem během každodenního využívání ICT nástrojů. GRAF 102 | Internetová gramotnost – metody práce s informacemi dle průměrného SES školy Zdroj: PISA 2018 010203040506070Jak používat klíčová slova vevyhledávačích, jako je Google,Seznam.cz apod.Jak posoudit důvěryhodnost informacína internetuJak porovnávat různé webové stránkya posoudit, které informace se lépehodí pro tvou školní práci.Porozumět důsledkům zveřejněníinformací dostupných všem online naFacebooku, Instagramu atd.Jak používat krátké popisy pod odkazyv seznamu výsledků vyhledáváníJak odhalit, že jsou určité informacesubjektivní nebo zkreslenéJak v e-mailech odhalit tzv. phishingnebo spamNízký SES školyStřední SES školyVysoký SES školy