4 │ PROBLEMATIKA VYUŽÍVÁNÍ ICT VE VÝUCE A JEJÍ VLIV NA VÝSLEDKY ŽÁKŮ Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele 95 GRAF 76 | Průměrné skóre čtenářské gramotnosti dle míry obecného využití ICT ve škole Zdroj: PISA 2018 Poznámka: Červená linie značí průměrnou hodnotu, šedé pruhy 95% konfidenční interval. GRAF 77 | Průměrné skóre čtenářské gramotnosti dle míry obecného využití ICT ve škole a dle druhu školy Zdroj: PISA 2018 Poznámka: Červená linie značí průměrnou hodnotu, šedé pruhy 95% konfidenční interval. Pokles skóre čtenářské gramotnosti, jak ukazují grafy 78 a 79, je statisticky významný při častém využívání ICT jak napříč SES skupinami žáků, tak SES skupinami škol, a jak bylo patrné výše, i napříč jednotlivými druhy škol. Bez ohledu na složení školy/třídy a jejich druh je nutné s využíváním digitálních zařízení přímo ve škole brát v úvahu potenciální výrazné negativní dopady na výsledky žáků v testech gramotnosti, zejména té čtenářské. 400420440460480500520540Málo používá ICTBěžně používá ICTČasto používá ICT380430480530580630Málopoužívá používá používá používá používá používá používá používá používá používá používá používá používá používá používáICTBěžněICTČastoICTMáloICTBěžněICTČastoICTMáloICTBěžněICTČastoICTMáloICTBěžněICTČastoICTMáloICTBěžněICTČastoICTZŠVíceletá gymnázia4letá gymnáziaSOŠ, SOU s maturitou a SOŠ a SOU bez maturitykonzervatoře