4 │ PROBLEMATIKA VYUŽÍVÁNÍ ICT VE VÝUCE A JEJÍ VLIV NA VÝSLEDKY ŽÁKŮ Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele 89 Graf 65 upřesňuje obrázek pohledem na potenciální efekt totožného indexu na skóre žáků ve čtenářské gramotnosti dle druhu školy, kterou navštěvují. Je patrné, že výše naznačený průběh dat se projevuje zejména v základních školách. Žáci základních škol, kteří často používají ICT ve volném čase, dosahují statisticky významně nižšího skóre než žáci základních škol, kteří využívají ICT pouze v běžné míře. Žádné jiné sledované rozdíly v rámci jednotlivých druhů škol nejsou statisticky významné. Graf 66 distribuce žáků do jednotlivých sledovaných skupin ukazuje, že přibližně třetina žáků základních škol, kteří využívají ICT ve volném čase často, je ohrožena propadem skóre v testech čtenářské gramotnosti. Nominálně však častěji využívají ICT ve volném čase žáci SOŠ a SOU maturitních i nematuritních oborů, nejméně naopak žáci gymnázií. GRAF 65 | Průměrné skóre čtenářské gramotnosti dle míry využívání ICT ve volném čase a druhu školy Zdroj: PISA 2018 Poznámka: Červená linie značí průměrnou hodnotu, šedé pruhy 95% konfidenční interval. GRAF 66 | Distribuce žáků dle míry využívání ICT a druhu školy Zdroj: PISA 2018 380430480530580630Málopoužívá používá používá používá používá používá používá používá používá používá používá používá používá používá používáICTBěžněICTČastoICTMáloICTBěžněICTČastoICTMáloICTBěžněICTČastoICTMáloICTBěžněICTČastoICTMáloICTBěžněICTČastoICTZŠVíceletá gymnázia4letá gymnáziaSOŠ, SOU s maturitou a SOŠ a SOU bez maturitykonzervatoře32,2433,9638,3226,9731,4531,5636,7741,5234,4328,5436,229,2820,1638,5940,010 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %ZŠVíceletá gymnázia4letá gymnáziaSOŠ, SOU s maturitou a konzervatořeSOŠ a SOU bez maturityMálo používá ICTBěžně používá ICTČasto používá ICT