3 │ VZTAHY MEZI ŽÁKY A UČITELEM – ADAPTABILITA POTŘEBÁM ŽÁKŮ Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele 70 GRAF 55 | Průměrné skóre čtenářské gramotnosti dle míry pociťovaného vedení výuky učitelem Zdroj: PISA 2018 Poznámka: Červená linie značí průměrnou hodnotu, šedé pruhy 95% konfidenční interval. Graf 56 diferencuje žáky a jejich průměrné skóre ve vztahu k pociťované míře vedení výuky učitelem a dle druhu školy různé průběhy dat. V případě žáků základních škol a maturitních i nematuritních oborů SOŠ a SOU se projevuje obdobný průběh dat s potenciálně nevhodným zahrnutím silné míry vedení učitelem do výuky. V případě víceletých gymnázií skóre rovněž klesá s narůstající mírou vedení, naopak u čtyřletých gymnázií skóre žáků stoupá s narůstající mírou vedení výuky učitelem. Všechny prezentované rozdíly nicméně nejsou statisticky významné a prezentované rozložení dat tak nemusí reflektovat realitu. Pouze u základních škol je nižší skóre žáků pociťujících silnou míru vedení výuky učitelem na hranici statistické významnosti. GRAF 56 | Průměrné skóre čtenářské gramotnosti dle míry pociťovaného vedení výuky učitelem a dle druhu školy Zdroj: PISA 2018 Poznámka: Červená linie značí průměrnou hodnotu, šedé pruhy 95% konfidenční interval. 465470475480485490495500505510515Nízká míra vedeníStřední míra vedeníVysoká míra vedení380430480530580630Nízká Střední Vysoká Nízká Střední Vysoká Nízká Střední Vysoká Nízká Střední Vysoká Nízká Střední Vysokámíravedení vedení vedení vedení vedení vedení vedení vedení vedení vedení vedení vedení vedení vedení vedenímíramíramíramíramíramíramíramíramíramíramíramíramíramíraZákladní školyVíceletá gymnázia4letá gymáziaSOŠ, SOU s maturitou a SOŠ a SOU bez maturitykonzervatoře