2 │ RUŠIVÉ TŘÍDNÍ KLIMA A JEHO VLIV NA VÝSLEDKY VE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele 52 Z pohledu obecné distribuce druhů a míry absence napříč jednotlivými druhy škol, jak ukazuje graf 36, se nejčastěji na všech školách vyskytuje pozdní příjezd do školy. Necelá polovina žáků gymnázií měla v posledním týdnu před testováním PISA problém dorazit do školy včas, obdobný problém měly 2/3 žáků nematuritních oborů SOŠ a SOU a polovina žáků základních škol. Z pohledu samotných absencí mají nejmenší tendence k absentování ve výuce žáci obou typů gymnázií, avšak téměř každý desátý žák základní školy a téměř každý sedmý žák nematuritního oboru SOŠ a SOU chyběl v posledním týdnu na jedné hodině či celý školní den. GRAF 36 | Distribuce skupin žáků dle četnosti a druhu absence ve výuce a dle druhu školy Zdroj: PISA 2018 88,7388,7447,4994,9991,1854,1494,7893,0459,4689,5686,9141,4584,9485,3932,2311,2711,2652,518,8245,8640,5410,4413,0958,5515,0614,6167,770 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 % 100 %Byl/a jsem celý den za školou.Byl/a jsem několik vyučovacích hodin za školou.Přišel/přišla jsem do školy pozdě.Byl/a jsem celý den za školou.Byl/a jsem několik vyučovacích hodin za školou.Přišel/přišla jsem do školy pozdě.Byl/a jsem celý den za školou.Byl/a jsem několik vyučovacích hodin za školou.Přišel/přišla jsem do školy pozdě.Byl/a jsem celý den za školou.Byl/a jsem několik vyučovacích hodin za školou.Přišel/přišla jsem do školy pozdě.Byl/a jsem celý den za školou.Byl/a jsem několik vyučovacích hodin za školou.Přišel/přišla jsem do školy pozdě.ZŠVíceletá gymnázia4letá gymnáziaSOŠ, SOU s maturitou akonzervatořeSOŠ a SOU bez maturityVůbecAlespoň jednou