2 │ RUŠIVÉ TŘÍDNÍ KLIMA A JEHO VLIV NA VÝSLEDKY VE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele 50 MAPA 4 | Podíl žáků, kteří udávají, že byli jednou či dvakrát celý den za školou, dle jednotlivých krajů GRAF 33 | Průměrné skóre čtenářské gramotnosti dle četnosti absence ve výuce Zdroj: PISA 2018 Poznámka: Červená linie značí průměrnou hodnotu, šedé pruhy 95% konfidenční interval. Přestože předpoklady hovoří o existenci negativního efektu absence žáků ve školní výuce na výsledky z testů gramotnosti obecně, grafy 34 a 35 prezentují stejná data za jednotlivé druhy škol. Výsledky lze shrnout konstatováním, že bez ohledu na druh navštěvované školy žáci, kteří vynechávají vyučovací hodiny, celé výukové dny nebo pouze jezdí do školy pozdě, dosahují v testu čtenářské gramotnosti výrazně nižší skóre než žáci, kteří nemají žádné absence tohoto typu. Rozdíly jsou statisticky významné napříč všemi druhy škol s výjimkou obou typů gymnázií, kde se velmi 380400420440460480500520540VůbecAlespoň jednouVůbecAlespoň jednouVůbecAlespoň jednouByl/a jsem celý den za školou.Byl/a jsem několik vyučovacích hodin zaškolou.Přišel/přišla jsem do školy pozdě.