2 │ RUŠIVÉ TŘÍDNÍ KLIMA A JEHO VLIV NA VÝSLEDKY VE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele 48 GRAF 31 | Průměrné skóre čtenářské gramotnosti dle dílčích situací rušivého třídního klimatu a velikosti třídy Zdroj: PISA 2018 Poznámka: Červená linie značí průměrnou hodnotu, šedé pruhy 95% konfidenční interval. Některé úvahy, které jsou ovlivněny celkovým efektem SES na celou problematiku vzdělávání, hovoří o spojitosti mezi rušivým třídním klimatem a celkovou skladbou dané školy či třídy z hlediska socioekonomického, které se může stát podhoubím pro existenci a negativní působení dalších nepříznivých jevů. V grafu 32 jsou prezentovány data o průměrném skóre čtenářské gramotnosti žáků jednak dle pocitu disciplíny v hodinách češtiny a jednak dle ředitelem dané školy udávaného procenta žáků této školy, kteří pocházejí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Je patrné, že výrazné procento (20 % a více) znevýhodněných žáků je nějakým způsobem spojeno s nižším průměrným skóre žáků této školy v testu čtenářské gramotnosti. I v rámci skupin lze ovšem sledovat variaci ve skóre dle vnímané disciplíny v hodinách češtiny. Žáci navštěvující školy s maximálně 19 % sociálně znevýhodněných žáků dosahují vyššího skóre čtenářské gramotnosti, pokud pociťují silnou disciplínu v hodinách češtiny. Tyto rozdíly jsou statisticky významné. V případě žáků navštěvujících školy s více než 20 % sociálně znevýhodněných žáků tento rozdíl není statisticky významný, ovšem s ohledem na velmi nízký počet případů a výslednou chybovost. Průběh dat přibližně odpovídá předchozím dvěma skupinám. Přestože nelze na základě pouhé deskripce hovořit o kauzalitě, lze předpokládat, že pocit disciplíny v hodinách (dosažené různými způsoby) může pomoci kompenzovat potenciální negativní vliv socioekonomického složení školy. 380430480530580630V některých hodinách či vůbecKaždou či většinu hodinV některých hodinách či vůbecKaždou či většinu hodinV některých hodinách či vůbecKaždou či většinu hodinV některých hodinách či vůbecKaždou či většinu hodinV některých hodinách či vůbecKaždou či většinu hodinV některých hodinách či vůbecKaždou či většinu hodinV některých hodinách či vůbecKaždou či většinu hodinV některých hodinách či vůbecKaždou či většinu hodinV některých hodinách či vůbecKaždou či většinu hodinV některých hodinách či vůbecKaždou či většinu hodinV některých hodinách či vůbecKaždou či většinu hodinV některých hodinách či vůbecKaždou či většinu hodinV některých hodinách či vůbecKaždou či většinu hodinV některých hodinách či vůbecKaždou či většinu hodinV některých hodinách či vůbecKaždou či většinu hodinDo 20žáků21–30 31 a vícežákůžákůDo 20žáků21–30 31 a vícežákůžákůDo 20žáků21–30 31 a vícežákůžákůDo 20žáků21–30 31 a vícežákůžákůDo 20žáků21–30 31 a vícežákůžákůŽáci učitele neposlouchajíVe třídě je hluk a nepořádek Učitel musí dlouho čekat, než Studenti nemohou pracovatse žáci utišídobřeŽáci začínají pracovat aždlouho po začátku hodiny