1 │ WELL-BEING ŽÁKŮ A VLIV NA VÝSLEDKY VE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele 36 GRAF 22 | Průměrné skóre čtenářské gramotnosti dle míry pociťované kooperace a SES žáka Zdroj: PISA 2018 Poznámka: Červená linie značí průměrnou hodnotu, šedé pruhy 95% konfidenční interval. GRAF 23 | Průměrné skóre čtenářské gramotnosti dle míry pociťované kooperace a SES školy Zdroj: PISA 2018 Poznámka: Červená linie značí průměrnou hodnotu, šedé pruhy 95% konfidenční interval. Potenciální pozitivní dopady nastaveného kooperativního prostředí ve škole je možné podpořit poznatky z opačné situace, kdy žáci vnímají místo kooperace spíše soutěživost mezi spolužáky. Graf 24 sledující skóre čtenářské gramotnosti dle míry pocitu soutěživosti a SES žáka naznačuje, že zejména silný pocit soutěživosti u žáků se středním a vyšším individuálním SES může vést k nižšímu dosaženému skóre z testů čtenářské gramotnosti. Podobný průběh dat se projevuje i v případě dělení skupin žáků dle průměrného SES školy, kterou navštěvují, výsledné vztahy již nicméně stojí na hranici statistické významnosti. 400420440460480500520540560580Slabý pocitkooperaceStřední pocitkooperaceSilný pocitkooperaceSlabý pocitkooperaceStřední pocitkooperaceSilný pocitkooperaceSlabý pocitkooperaceStřední pocitkooperaceSilný pocitkooperaceNízký SES žákaStřední SES žákaVysoký SES žáka400450500550600650Slabý pocitkooperaceStřední pocitkooperaceSilný pocitkooperaceSlabý pocitkooperaceStřední pocitkooperaceSilný pocitkooperaceSlabý pocitkooperaceStřední pocitkooperaceSilný pocitkooperaceNízký SES školyStřední SES školyVysoký SES školy