1 │ WELL-BEING ŽÁKŮ A VLIV NA VÝSLEDKY VE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele 31 GRAF 14 | Distribuce žáků dle míry pocitu sounáležitosti ke škole dle jednotlivých druhů škol Zdroj: PISA 2018 GRAF 15 | Průměrné skóre čtenářské gramotnosti dle míry pocitu sounáležitosti a druhu školy Zdroj: PISA 2018 Poznámka: Červená linie značí průměrnou hodnotu, šedé pruhy 95% konfidenční interval. Pocit sounáležitosti se školou může být do značné míry ovlivněn mírou SES žáka nebo průměrným SES školy, zejména ve smyslu kompenzace negativních efektů nízkého SES. Graf 16 sleduje míru pocitu sounáležitosti žáka se školou dle jeho SES. Žáci, kteří disponují nižším či středním SES, mohou být podpořeni ve smyslu zisku vyššího skóre čtenářské gramotnosti právě silnějším pocitem sounáležitosti se školou. V případě žáků se středním SES postačí střední nebo následně silnější pocit sounáležitosti se školou k částečné kompenzaci negativního efektu plynoucího z nižšího SES. V případě žáků s nízkým SES je k částečné kompenzaci tohoto efektu nutný již silný pocit sounáležitosti se školou. Pro žáky s vyšším SES nehraje kompenzační efekt sounáležitosti se školou žádnou statisticky významnou roli. Je nutné 15,7113,6611,411,6420,331,1728,3125,3231,2835,5553,1258,0363,2957,0844,150 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Základní školyVíceletá gymnázia4letá gymáziaSOŠ, SOU s maturitou a konzervatořeSOŠ a SOU bez maturitySlabá sounáležitostStřední sounáležitostSilná sounáležitost350400450500550600650Slabá sounáležitostStřední sounáležitostSilná sounáležitostSlabá sounáležitostStřední sounáležitostSilná sounáležitostSlabá sounáležitostStřední sounáležitostSilná sounáležitostSlabá sounáležitostStřední sounáležitostSilná sounáležitostSlabá sounáležitostStřední sounáležitostSilná sounáležitostZákladní školyVíceletá gymnázia4letá gymáziaSOŠ, SOU s maturitou a SOŠ a SOU bez maturitykonzervatoře