1 │ WELL-BEING ŽÁKŮ A VLIV NA VÝSLEDKY VE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele 29 Zajímavé doplnění problematiky poskytuje pohled na latentní koncept sledující pocit smyslu života u žáka v grafu 11, který se u žáků všech druhů škol pohybuje v negativních hodnotách, a i se skóre čtenářské gramotnosti je tento index asociován negativně. Žáci gymnázií obou typů přitom vnímají svůj smysl života méně jasně než žáci SOŠ a SOU a také žáci základních škol. Pravděpodobně to do značné míry souvisí s výběrem další životní dráhy gymnazistů až po střední škole oproti profilovaným oborům SOŠ a SOU. GRAF 11 | Průměrné hodnoty indexu pocitu jasného smyslu života dle druhu školy Zdroj: PISA 2018 Poznámka: Červená linie značí průměrnou hodnotu, šedé pruhy 95% konfidenční interval. GRAF 12 | Podíly žáků dle pociťovaného pocitu jasného smyslu života a dle druhu školy Zdroj: PISA 2018 -0,45-0,4-0,35-0,3-0,25-0,2-0,15-0,1-0,050Základní školyVíceletá gymnázia4letá gymáziaSOŠ, SOU s maturitoua konzervatořeSOŠ a SOU bezmaturity26,3239,0837,231,3927,2727,5326,9628,8729,3626,0846,1433,9633,9338,2546,650 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Základní školyVíceletá gymnázia4letá gymáziaSOŠ, SOU s maturitou a konzervatořeSOŠ a SOU bez maturitySlabý pocit jasného smyslu životaStřední pocit jasného smyslu životaSilný pocit jasného smyslu života