Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele 3 OBSAH SHRNUTÍ A DOPORUČENÍ ..................................................................................................................................... 5 SOCIÁLNÍ ZNEVÝHODNĚNÍ A NEPŘÍZNIVÉ RODINNÉ ZÁZEMÍ ŽÁKA ................................................... 5 WELL-BEING ŽÁKŮ ............................................................................................................................................. 5 RUŠIVÉ TŘÍDNÍ KLIMA ...................................................................................................................................... 5 VZTAH ŽÁKŮ A UČITELŮ – ADAPTABILITA POTŘEBÁM ŽÁKŮ .............................................................. 6 PROBLEMATIKA VYUŽÍVÁNÍ ICT ................................................................................................................... 6 ÚVODNÍ INFORMACE K ŠETŘENÍ PISA ............................................................................................................ 7 TEORETICKÁ VÝCHODISKA SEKUNDÁRNÍ ANALÝZY A TEMATICKÉ ČLENĚNÍ ............................... 8 JAK ČÍST SEKUNDÁRNÍ ANALÝZU: METODOLOGIE A POUŽITÉ METODY ANALÝZY ................... 12 ZÁKLADNÍ ZJIŠTĚNÍ ............................................................................................................................................ 15 1 WELL-BEING ŽÁKŮ A VLIV NA VÝSLEDKY VE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI ........................ 24 1.1 DESKRIPTIVNÍ ZJIŠTĚNÍ ...................................................................................................................... 25 1.2 PREDIKCE VÝVOJE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI A KOMPLEXNÍ VZTAHY V PROBLEMATICE WELL-BEING ŽÁKA ....................................................................................................... 37 2 RUŠIVÉ TŘÍDNÍ KLIMA A JEHO VLIV NA VÝSLEDKY VE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI ...... 44 2.1 DESKRIPTIVNÍ ZJIŠTĚNÍ ...................................................................................................................... 44 2.2 PREDIKCE VÝVOJE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI A KOMPLEXNÍ VZTAHY V PROBLEMATICE RUŠIVÉHO TŘÍDNÍHO KLIMATU ................................................................................ 54 2.3 ZJIŠTĚNÍ Z MODULU TALIS-PISA LINK ............................................................................................ 55 3 VZTAHY MEZI ŽÁKY A UČITELEM – ADAPTABILITA POTŘEBÁM ŽÁKŮ ................................. 58 3.1 DESKRIPTIVNÍ ZJIŠTĚNÍ ...................................................................................................................... 59 3.2 PREDIKCE VÝVOJE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI A KOMPLEXNÍ VZTAHY V PROBLEMATICE VZTAHŮ ŽÁK–UČITEL A ADAPTABILITY VÝUKY ................................................. 74 3.3 ZJIŠTĚNÍ Z MODULU TALIS-PISA LINK ............................................................................................ 79 4 PROBLEMATIKA VYUŽÍVÁNÍ ICT VE VÝUCE A JEJÍ VLIV NA VÝSLEDKY ŽÁKŮ .................. 84 4.1 EFEKTIVNÍ VYUŽITÍ ICT VE VÝUCE – METODY, STYL A INTENZITA ...................................... 88 4.2 PREDIKCE VÝVOJE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI A KOMPLEXNÍ VZTAHY V PROBLEMATICE POUŽÍVÁNÍ ICT ............................................................................................................. 105 4.3 INTERNETOVÁ GRAMOTNOST A SES ............................................................................................. 112 5 ZÁJMOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ, DOPLŇKOVÉ HODINY A MOTIVACE ŽÁKA VE VZTAHU K SES A VÝSLEDKŮM VE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI ..................................................................................... 118 6 RŮSTOVÉ NASTAVENÍ MYSLI ................................................................................................................ 126 7 DISTANČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ....................................................................................................................... 130 LITERATURA ........................................................................................................................................................ 136 PŘÍLOHA 1 ............................................................................................................................................................. 142