Inspirace pro rozvoj gramotností PISA166PŘÍLOHA 6PŘÍLOHA 6: OBRÁZEK 17 | Úloha Kravské mléko, otázka číslo 7V této závěrečné otázce si má student nejprve přečíst postoje tří kamarádů: Chris bude pít kravské mléko i nadále, Anna ho bude pít mnohem méně a Sam potřebuje pro své rozhodnutí více informací. Žák má vybrat osobu, s jejíž názorem na mléko souhlasí, svou volbu však musí doložit zdůvodněním na základě alespoň jednoho z textů. Pokyny pro hod-notitele obsahují všechny uznatelné možnosti, kterými může žák svoji volbu odůvodnit.Otázka se zaměřuje na čtenářský proces Odhalení a zpracování rozporu, testováno je však především zpracování roz-poru než jeho odhalení. Žák má dojít k určitému závěru a následně svou odpověď podpořit informacemi z jedné, či obou webových stránek, aby prokázal, do jaké míry dokáže zpracovat rozpor mezi informacemi z různých textů. Tato otázka byla v pilotním šetření pro hodnotitele velkou výzvou a některé země měly značné problémy s dosažením požadované úrovně shody ve vyhodnocování. Coby otevřená otázka však velmi dobře ilustruje, jak přistupovat k „od-halení a zpracování rozporu“ při práci s texty.PŘÍLOHA 6: TABULKA 14 | Specifika otázky číslo 7, úloha Kravské mlékoČtenářský procesOdhalení a zpracování rozporuFormát otázkyOtevřená s tvorbou odpovědi – vyhodnocováno hodnotitelemObtížnostÚroveň 3 − střední