Inspirace pro rozvoj gramotností PISA159PŘÍLOHA 6PŘÍLOHA 6: OBRÁZEK 11 | Úloha Kravské mléko, otázka číslo 2Ve druhé otázce má žák určit, co je hlavním cílem webové stránky. Úloha od žáka nevyžaduje, aby určil hlavní myš-lenku textu, má pochopit podstatu webové stránky, přemýšlet o důvodu, proč je na stránce text uveden, a o způsobu, kterým je napsán. Musí tedy uvažovat o obsahu a formě textu. Správná je poslední varianta odpovědi − Podpořit konzumaci výrobků z Mléčné farmy . Přestože formát otázky žákovi do jisté míry napomáhá v řešení úlohy, otázka byla v pilotním šetření pro české žáky relativně obtížná (správně ji zod-povědělo 32 % žáků). Zjištění z dotazníků pro učitele potvrzují, že podobné činnosti vyžadující přemýšlení o hlubším významu a formě textu nejsou ve výuce čtenářských dovedností dostatečně zastoupeny.PŘÍLOHA 6: TABULKA 9 | Specifika otázky číslo 2, úloha Kravské mlékoKognitivní procesUvažování o obsahu a forměFormát otázkyJednoduchý výběr odpovědi – vyhodnocováno počítačemObtížnostÚroveň 2 − základní