Inspirace pro rozvoj gramotností PISA145PŘÍLOHA 4KontextyDůležitou součástí matematické gramotnosti je schopnost jedince řešit úlohy v reálném světě. Projekt PISA se snaží využívat širokou škálu různých kontextů, což umožňuje propojit úlohy s nejrůznějšími zájmy jedince a se situacemi, v nichž se žáci ve 21. století nacházejí.Pro účely koncepčního rámce PISA 2012 jsou definovány čtyři okruhy kontextů, do nichž jsou zasazeny testové úlohy: ■osobní (situace související s jedincem, jeho rodinou a známými); ■profesní (situace ze světa práce); ■společenské (situace v komunitě a společnosti); ■vědecké (aplikace matematiky v přírodě, ve vědě a v technologiích). Každé otázce použité v testu přísluší určitý matematický postup. Otázka se přitom zaměřuje na konkrétní matematický obsah a vychází z jednoho ze čtyř kontextů. Složení testu je stanoveno v koncepčním rámci s tím, že je zohledněno dostatečné zastoupení otázek zahrnujících výše uvedené postupy, matematické obsahy a kontexty.