Inspirace pro rozvoj gramotností PISA142PŘÍLOHA 2Každé znalosti jsou přiřazené požadované úrovně poznávacího procesu, a to na třech úrovních:Nízká – žák je schopen provádět jednoduché úkony, například vybavení si faktu, termínu, zákona nebo koncepce, či vyhledání jednoho bodu z grafu nebo jednoho údaje z tabulky.Střední – žák používá a uplatňuje obsahové znalosti k popisu nebo vysvětlení jevu, volí vhodné postupy zahrnující i dva nebo více kroků, třídí a dovede zobrazovat data, vysvětlovat nebo používat jednoduché tabulky nebo grafy.Vysoká – žák umí analyzovat složité informace nebo údaje, shrnout a zhodnotit fakta, zdůvodnit je, ověřit je z různých zdrojů, vypracovat plán nebo sled kroků k vyřešení úkolu.Každou testovou otázku lze těmito dovednostmi, znalostmi a požadovanými úrovněmi poznání přesně charakterizovat. Tuto teoretickou konstrukci katalogizace otázek prostorově znázorňuje obrázek 1. Tato primární struktura je pro pou-žití každé testové otázky v konstrukci celého testu a k vyvážení jeho variant určující.PŘÍLOHA 2: OBRÁZEK 1 | Průnik dovedností, znalostí a úrovní poznávacího procesu DovednostÚrove poznávacího procesuňKontexty a témata v úlohách přírodovědné gramotnostiV šetření se zjišťuje, zda jsou žáci na osobní, místní/národní globální úrovnia schopni správně používat tři dovednosti přírodovědné gramotnosti, a to nikoli pouze v tématech z národních vzdělávacích programů, ale i v dalších vybraných tematických oblastech, například zdraví a nemoci, přírodní zdroje, kvalita a ohrožení životního prostředí nebo další pozoruhodné oblasti vědy a techniky. Proto jsou úlohy do testu vybírány tak, aby byly pokryty jak kontexty (osobní, místní/národní a globální), tak i uvedená témata.