Inspirace pro rozvoj gramotností PISA141PŘÍLOHA 2PŘÍLOHA 2 | Vymezení oblasti přírodovědné gramotnosti v PISA 2015116Gramotnost je založena na intelektuálních schopnostech jedince, jež jsou determinovány vnějším, především sociálně--kulturním prostředím, výchovou a vzděláváním. PISA zkoumá funkční gramotnost přírodovědnou, čtenářskou a ma-tematickou. Přesné vymezení a popisy nástrojů celého šetření jsou uvedené v metodických koncepčních rámcích,117 jejichž prostudování je důležitým předpokladem ke správné interpretaci všech výsledků šetření. Pro účely šetření PISA 2015 byla stanovena tato definice funkční přírodovědné gramotnosti:Přírodovědná gramotnost je schopnost přemýšlet a jednat ve všech věcech souvisejících s přírodními vědami a jejich principy jako aktivní občan.Přírodovědně gramotný člověk je schopen a ochoten zapojit se do věcné debaty o přírodních vědách a technologiích, k čemuž musí mít následující dovednosti:1. Vysvětlovat jevy vědeckyRozpoznávat, nabízet a hodnotit vysvětlení různorodých přírodních jevů a technologií.2. Vyhodnocovat a navrhovat přírodovědný výzkumPopisovat a hodnotit přírodovědná zkoumání a navrhovat vědeckovýzkumné otázky.3. Vědecky interpretovat data a důkazyAnalyzovat a vyhodnocovat různé podoby dat, tvrzení a důkazů a vyvozovat odpovídající vědecké závěry.Problematika hodnocení úrovně přírodovědné gramotnosti byla pro šetření PISA účelově a funkčně zjednodušena defi-nováním koncepčních kritérií, které lze zjišťovat testováním žáků. První z nich jsou v definici uvedené tři dovednosti: vysvětlovat jevy vědecky, vyhodnocovat a navrhovat přírodovědný výzkum a vědecky interpretovat data a důkazy.Dalším kritériem k vystižení podstatných aspektů přírodovědného vzdělávání a k sestavení úloh do testu jsou znalosti v obsahové, procedurální a epistemické dimenzi.Obsahovou znalostí se rozumí znalost základních teorií a principů vědy a znalost obsahu přírodovědných oblastí. V testu přírodovědné gramotnosti PISA 2015 je zahrnuta pouze ta část obsahu znalostí z fyziky, chemie, biologie a zeměpisu, které mají význam ve skutečných životních situacích, představují trvale platné významné přírodovědecké poznatky nebo zásadní principy a odpovídají znalostní vývojové úrovni patnáctiletých žáků. Metodika šetření přesně vymezuje testované znalosti z přírodovědných předmětů a seskupuje je do oblastí: živé systémy, fyzikální systémy a systémy Země a vesmíru. Procedurální znalost zahrnuje znalost běžných postupů a strategií používaných při vědeckém zkoumání, metod do-tazování, používání dovedností, algoritmů, technik a metod. Je využívaná k vyhodnocování a navrhování pokusů, při interpretaci dat a tvorbě vědeckých závěrů. Procedurální znalost je znalost praktická a může být použita přímo k řešení úkolu.Epistemická znalost je nově zavedená znalostní dimenze, která byla definována právě pro účely výzkumu přírodo-vědné gramotnosti programu PISA. Má funkci při ověřování jakéhokoli tvrzení ve vědeckém objevování a zahrnuje schopnost žáka hodnotit výsledky vědeckého výzkumu a poté rozhodnout, zda jsou použity vhodné postupy a jsou odůvodněné závěry. Zahrnuje také schopnost navrhnout, alespoň v hrubých rysech, jak lze problém vhodně vědecky zkoumat. Epistemická znalost představuje znalost pojmů a charakteristických znaků nezbytných pro proces tvorby a budování systému znalostí ve vědě i jejich rolí ve zdůvodňování spolehlivosti vědeckých poznatků, např. hypotéz, teorií nebo pozorování a jejich úloh v procesu poznávání. Výsledky z těchto dvou znalostí jsou ve výsledcích šetření sloučeny do jedné hodnoty.116 Národní zpráva PISA 2015, str. 12−15: https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA/Narodni-zpravy/Narodni--zprava-PISA-2015.117 Koncepční rámec hodnocení přírodovědné gramotnosti: https://www.oecd.org/publications/pisa-2015-assessment-and-analyti-cal-framework-9789264281820-en.htm a česká verze: https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA/Metodika--setreni.2