Inspirace pro rozvoj gramotností PISA1375 | ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI U ŽÁKŮ SE SLABŠÍMI ČTENÁŘSKÝMI DOVEDNOSTMI V OBORECH STŘEDNÍHO ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OBRÁZEK 5.5 | Alfabox, foto: P. HlawatschkeŽáci se vrátí k rozpracovanému alfa boxu, který je ve fázi po čtení využit pro shrnutí tématu, resp. přečteného textu. Žáci navrhují a doplňují pojmy a souvislosti z textu k jednotlivým písmenům abecedy, redefinují stávající apod. Práce probíhá ve skupině, žáci sdílejí s ostatními své návrhy, zdůvodnění i formulované významy slov. Cílem alfa boxu je poskládat jej z pojmů, které jsou pro probíraný obsah nejpodstatnější. Slova méně podstatná ale zů-stávají jeho součástí a ta, na nichž se žáci shodnou, že jsou pro shrnutí textu/tématu více podstatná, žáci např. zvýrazní. Text 2 – Pracovní list pro samostatnou práci žákůPalačinky – popis pracovního postupuHladkou mouku rozmixujeme se špetkou soli, mlékem a dvěma vejci tak, aby vznikla správná hustá směs vhodná pro palačinky (ani řídká, ani moc hustá). Na pánev s rozpáleným olejem vlijeme přibližně jednu malou naběračku směsi. Palačinku smažíme z obou dvou stran dozlatova. Na hotové palačinky naneseme libovolné množství čehokoliv, co nám chutná. Vhodné jsou marmelády, tvaroh, pudink nebo masová či zeleninová náplň. Recepty vystačí přibližně na 8−10 palačinek v závislosti na velikosti pánve a tloušťce palačinek.Popis pracovního postupu v bodech:1. __________________________________________________________________________________________________________________________________________2. __________________________________________________________________________________________________________________________________________3. __________________________________________________________________________________________________________________________________________Ingredience:Podle potřeby _______________ na smažení ■2 ks __________________ ■400 ml ________________ ■1 špetka _______________ ■200 g _________________S čím máš palačinku nejraději ty? _________________________________________________________________________ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI U ŽÁKŮ SE SLABŠÍMI ČTENÁŘSKÝMI DOVEDNOSTMI V OBORECH STŘEDNÍHOODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ