Inspirace pro rozvoj gramotností PISA1305 | ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI U ŽÁKŮ SE SLABŠÍMI ČTENÁŘSKÝMI DOVEDNOSTMI V OBORECH STŘEDNÍHO ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ ■Strojírenské práce – Písmena ve slově „zámečník“ prohazuj tak, abys vytvářel nová slova, každé písmeno lze použít pouze tolikrát, kolikrát je ve slově uvedeno, interpunkce se nemění. (Př.: meč, míč, kámen, zámek…) ■Zámečnické přesmyčky: celo, žřím, áníkov, brázdíla, centrskoku, ísřovnáva (ocel, mříž, kování, zábradlí, kon-strukce, svařování). ■Obchodní škola – Napiš ke každému písmenu ze slova obchod jedno odborné slovo, které ses naučil při studiu na obchodní škole (O – obchod, B – bilance, C – ceniny, H – hodnota, O – objekt, D – daně).5.6.3 Čtenářské dílnyČtenářské dílny byly jedny z nejlepších projektů, kterých jsem se mohla sama aktivně účastnit a na kterém byl skutečně u žáků znát rozvoj v oblasti čtenářské gramotnosti. Po dobu šesti měsíců jsem u žáků sledovala jejich motivaci, slovní zásobu, plynulost četby či schopnost vyjádřit se ústní i písemnou formou.V úvodu projektu jsem se žáky vedla diskuzi na téma význam četby. Proč je důležité číst? Co mi může četba přinést? Jaký je rozdíl mezi literární a filmovou předlohou? Na základě těchto poznatků jsme vytvořili myšlenkovou mapu. Ce-lou první hodinu jsem tedy věnovala důležitosti četby, motivaci, individuální a skupinové práci, a evidentně to přineslo úspěch. Společně s žáky jsme knižní tituly vybrali a objednali, což bylo pro některé z nich další motivací, jelikož se s touto činností opět nesetkali. Finanční situace některých žáků jim nedovoluje pořídit si knihy, o které by měli zájem. Po dodání knih si žáci sami vybírali knihu, četli titulky a zjišťovali, která by jim mohla být blízká. Už samotná možnost výběru knihy byla pro některé žáky další motivací.V průběhu projektu se prodlužoval čas četby, žáci pracovali s knihou (ilustracemi), pracovními listy, ústním i písem-ným projevem. Pracovní listy z tohoto projektu činily žákům značné potíže, písemné vyjádření pro ně bylo náročné, pracovali jsme tak spolu především na rozvoji verbálních projevů. Vedla jsem je k tomu, aby myšlenku nejdříve nahlas vyslovili, poté si ji poznamenali.K hodnocení žáků jsem se uchýlila až ve druhé polovině projektu, předtím jsem pracovala pouze s motivací. Známky by měly ovšem též mít motivační charakter, abychom u žáků neztratili již získaný zájem o četbu. Výsledkem bylo samostatné zpracování referátu a představení své knihy ostatním spolužákům. Žáci na sebe byli velmi pyšní, někteří dokázali přečíst celou knihu. Pro některé žáky se nejednalo jen o přečtení knihy, ale o malý životní úspěch.Z dotazníkového šetření posléze vyplynulo, že polovina žáků čte nyní více, nežli tomu bylo před zahájením projektu, a napovídá tomu i častá návštěvnost knihovničky, kterou jsme díky projektu mohli rozšířit o nové atraktivní tituly (tematika fantasy, scifi, dobrodružná literatura, romány, povídky). V čtenářských dílnách jsme na popud žáků pokračovali i po skončení projektu. Výhody – dostupnost nových a zajímavých knižních titulů, volitelnost titulu, vlastní tempo četby, individualizovaná forma výuky, individuální přístup učitele, nové metody práce s textem, žáci si knihu mohli vzít domů.Nevýhody – příprava učitele – sledování nových knižních titulů, příprava v oblasti motivace, příprava otázek, pracovních listů...Projekt Čtenářské dílny trval 6 měsíců. Ověřování proběhlo v prvním a druhém ročníku dvouletého oboru obchodní škola současně. V každém z ročníků bylo realizováno deset čtenářských dílen. V průběhu jednoho kalendářního 114měsíce proběhla konkrétně jedna nebo dvě čtenářské dílny.1. Dotazníkové šetření o četbě, seznámení s projektem, výběr titulů, diskuze na téma význam četby a tvorba myšlen-kové mapy.2. Představení knižních titulů, žáci četli jednotlivé titulky, hledali knihu, která by je mohla oslovit, diskuze nad mož-ným výběrem knihy (žánrové rozřazení). Učitel by měl být při výběru titulu nápomocný, odhadnout, co by pro ně bylo vhodné čtení. 3. − 4. Četba vybraného titulu, práce s pracovním listem – žáci měli problém s písemným projevem, nedokázali zfor-mulovat myšlenku a napsat ji.5. − 6. Četba vybraného titulu, diskuze – s ohledem na obtíže v písemném projevu jsem se zaměřila na ústní projev, na schopnost vyjádřit se. 7. Četba se prodlužuje na cca 20−25 minut, práce na pracovním listu žákům nečinila potíže, někteří popsali celou stranu A4. 114 Projekt byl financován z tzv. šablon pro školy a v rámci šablony mělo dojít k deseti ověřením aktivity.ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI U ŽÁKŮ SE SLABŠÍMI ČTENÁŘSKÝMI DOVEDNOSTMI V OBORECH STŘEDNÍHOODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ