Inspirace pro rozvoj gramotností PISA1295 | ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI U ŽÁKŮ SE SLABŠÍMI ČTENÁŘSKÝMI DOVEDNOSTMI V OBORECH STŘEDNÍHO ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V hodinách českého jazyka často střídám ústní i písemnou formu. Kladu důraz na aktivitu žáka i sebe samotné. Sama uvádím příklady a snažím se jim být vzorem. Příklady aktivit – výuka českého jazyka: ■Představ se mi ve třech větách. Představ mi svou rodinu ve třech větách. Řekni mi tři věci, které by sis s sebou vzal na pustý ostrov. (Žáci třídí informace, formulují myšlenky.) ■Proč sis vybral/a právě obor zahradnické práce? (Podněcuji žáky odpovídat ve větách, hovořit o známém či oblíbeném tématu.) ■Opravte chyby žáků Já nehnu ani vrbou. (brvou) Zemědělci pěstovali šlechetné brambory. (šlechtěné)Lidský mozek se skládá z neonu. (neuronu) Inčučuna a jeho šlechtěný syn Vinnetou. (šlechetný) ■Slova vypovídající o vásperfekcionistická – elegantní – trefná – radostná – aktivní → PETRAV rámci hodin českého jazyka mám vždy připravenou krátkou aktivitu, ať už ústní či písemnou. Např.: Napiš co nejví-ce jednoslovných, dvouslovných měst (pravopis velkých písmen), napiš co nejvíce povolání (podstatná jména), Řeknu slovo − vymysli synonymum, antonymum (význam slova), vymysli vhodný přívlastek ke slovu žena (přídavná jména), napiš co nejdelší větu, kde všechna slova začínají stejným písmenem (význam slova).Příklady se mohou zdát příliš jednoduché, ale pro některé naše žáky jsou skutečně náročné.Konkrétních příkladů mohou být stovky, záleží na konkrétním učiteli a probíraném učivu. Ráda žáky aktivizuji těmito krátkými úlohami, které je navíc baví a většina ani netuší, že se při nich učí. Aktivní práci v hodinách zohledňuji a pro-jeví se v průběžném i závěrečném hodnocení žáka.Pro podporu slovní zásoby, ale i čtenářských a mluvních dovedností, připravuji jazykolamy. Na lístečky připravím jed-notlivé jazykolamy (nejméně tolik, kolik je žáků ve třídě). Každý žák si vybere jeden jazykolam, který přečte nejprve jenom jednou, potom třeba třikrát za sebou. Tyto jazykolamy si žáci mohou prostřídat.Slovní zásobu je ideální rozvíjet i v odborných předmětech, kde se žáci setkávají s řadou neznámých slov a pojmů.Příklad aktivit – výuka odborných předmětů: ■Šití oděvů – Popis pracovního postupu v 5 bodech (př.: žáci v pěti bodech popíší, jak se šije nákrčník, žáci třídí informace, vybírají vhodná slova, tvoří věty, naslouchají si, navazují na sebe), jmenuj co nejvíce přídavných jmen k podstatnému slovu oděv. ■Stravovací a ubytovací služby – V rozmezí dvou minut napiš co nejvíce druhů koření, vyjmenuj 10 zdravých/nezdravých potravin, napiš co nejvíce druhů ovoce. ■Zahradnické práce – Jmenuj rostliny či stromy postupně dle abecedy (afrikán, bazalka, cypřiš, čekanka, dat-lovník…), jmenuj co nejvíce rostlin, které se skloňují podle vzoru žena (gerbera, fialka, astra, chrpa, sedmik-ráska, sněženka atd.). ■Malířské a natěračské práce – Jmenuj pět sloves, které se pojí s malířskou a natěračskou prací (vymalovat, oškrábat, penetrovat, natírat, sádrovat…), slovesa můžeme nadále užít ve větách, v různých časech, určit slo-vesné kategorie, vyjádřit je mimoslovně – pantomimou či opisem. ■Zednické práce – Opravte chyby tiskařského šotka:Žeton je velmi pevný stavební materiál, ale jen tehdy, když se dobře připraví a abdikuje. Existuje několik nákladních druhů betonu a zvolit ten správný je nutné zvláště při větším rozsahu betonování. Při svépo-mocné svatbě spíše využijeme koupelové suché směsi, nebo si beton kompletně připravíme sami. (Žáci čtou text, vnímají význam přečteného, opravují a vysvětlují význam cizích termínů, sledují, jak záměna písmena může změnit význam celého vyjádření).ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI U ŽÁKŮ SE SLABŠÍMI ČTENÁŘSKÝMI DOVEDNOSTMI V OBORECH STŘEDNÍHOODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ