Inspirace pro rozvoj gramotností PISA1235 | ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI U ŽÁKŮ SE SLABŠÍMI ČTENÁŘSKÝMI DOVEDNOSTMI V OBORECH STŘEDNÍHO ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ se, aby byl u adolescentních čtenářů výběr pojmů podřízen tomu, jak důležitá jsou pro porozumění obsahu, který se od žáka očekává.96Aktivity podporující rozvoj slovní zásoby je vhodné zařazovat do výuky na denní bázi. V praxi učitelů jazykových předmětů lze jistě najít rozmanité nástroje, které žákům pomáhají objasňovat a připomínat si slova z přečtených textů a které by tito učitelé mohli sdílet s učiteli ostatních předmětů jako osvědčené náměty pro práci s konkrétními žáky.Doporučení 4: Plynulost čteníZahraniční výzkumy dále upozorňují na poměrně významnou spojitost mezi plynulostí čtení a porozuměním textu nejen u mladších a méně zkušených čtenářů, ale i u starších čtenářů, u kterých přetrvávají problémy se čtením. Na 97to reaguje také PISA 2018 zařazením nové části šetření, ve které je hodnocena plynulost čtení ve smyslu schopnosti snadno a efektivně číst jednoduché texty s porozuměním. Získaná data by měla pomoci objasnit potíže žáků s výsledky pod základní úrovní gramotnosti.Mnoho starších žáků sice umí text dekódovat, ale nedaří se jim to automaticky a dostatečně přesně na to, aby jeho obsahu porozuměli. Žáci s nízkou úrovní základních čtenářských dovedností pravděpodobně zaměřují tolik pozornosti a kognitivního úsilí na dekódování, rozpoznávání slov a analýzu větné stavby, že už jim nezbývá kapacita na provádění náročnějších čtenářských procesů. V zahraniční praxi jsou vyvíjeny programy, které mají za cíl zautomatizovat a posílit všechny složky čtení, tj. plynu-lost, rozpoznávání slov i porozumění (například program RAVE-O). Jejich součástí jsou techniky postavené na prin-cipu postřehování, které pomáhají žákům vnímat slova jako celky. Mezi strategie pracující s tímto principem se řadí tzv. slovní řetězce. Konkrétní příklady a užití blíže popisuje i česká odborná literatura. Slovní řetězce jsou vlastně 98posloupnosti slov, která jsou řazena bez mezer za sebou v určitém sledu. Ten musí žáci odhalit a s jeho pomocí slova identifikovat. V řetězcích jsou pro kombinaci slov využívány různé principy (slovní druhy, jedno-, dvou-, víceslabičná slova, slova různé délky, tematicky podobná slova, slova řazená do asociací atd.), s identifikovanými slovy lze dále pracovat a nástroj dle potřeb variovat a gradovat.99Pro všechny typy čtenářů je pro nácvik plynulého čtení důležité pravidelně číst nahlas. Praktickou výhodou hlasitého čtení je možnost odhalovat a korigovat chyby. U dospívajících žáků je ale třeba uvážit, zda je pro ně takové veřejné vy-stoupení dostatečně komfortní. Slabí žáci se při individuálním prezentování čtenářských dovedností nemusí cítit dobře a negativní prožívání se pak stává limitem pro vlastní účinek učení.100 Popsaná rizika eliminuje metoda chorálového čtení. Tato technika, kdy učitel nahlas čte společně se všemi žáky, zajišťuje i slabším čtenářům anonymitu a pocit bez-pečí. Žáci, kteří si dostatečně osvojí plynulé čtení, jsou motivováni k tomu, aby četli více, což vede k dalšímu rozvoji jejich čtenářských dovedností.5.5.2 Inspirace pro rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce odborných předmětůChceme-li čtenářskou gramotnost cíleně podpořit u žáků středních odborných škol, kteří kvůli málo rozvinutým doved-nostem v této oblasti jsou ohroženi (nejen) školním neúspěchem, je zřejmé, že by se podpora měla, i s ohledem na sklad-bu vzdělávacích oborů kategorií H a E, stát přirozenou součástí koncepce jak všeobecných, tak odborných předmětů.Žákům čtení ve výuce odborných předmětů pomáhá poznávat způsoby přemýšlení daného oboru (jak vznikají znalos-ti, argumenty, jak jsou kladeny otázky apod.). Informativní texty oborového čtení mohou být pro mnohé z nich více atraktivní než texty určené primárně pro prožitkové čtení a lépe využitelné pro vytváření přirozených a individuálně smysluplných čtenářských cílů. Žáci získávají příležitost opustit roli pasivních příjemců informací. Postupné přenášení aktivity z učitele na žáka posílí nejen jejich čtení a dovednosti s ním spojené, ale i kompetence k učení jako takové. V neposlední řadě se učitelům, kteří samostatnou prací s texty nahradí částečně svůj výklad, otevře větší prostor pro individuální přístup ke konkrétním žákům.10196 U.S. Department of Education. (2010). Explicit Vocabulary Instruction. Dostupné z: http://www.adlit.org/article/27738/.97 Chalupová Břečková, E. (2012). Čtení adolescentů se specifickými poruchami učení. Disertační práce. Pedagogická fakulta. Univerzita Karlova. Praha. s. 49.98 Krejčová, L. (2019). Dyslexie. Psychologické souvislosti. Grada. Praha. s. 184−185.99 Příklad slovního řetězce, který kombinuje různě dlouhá slova i slovní druhy: hnojeníprotivegetativnísadbapředseťové. Úkolem žáků je vyznačit začátek/konec slov. V instrukci lze uvést, z kolika slov je řetězec složen.100 Krejčová, L. (2019). Dyslexie. Psychologické souvislosti. Grada. Praha. s. 24.101 Šlapal, M. Košťálová, H., Hausenblas, O. a kol. (2012). Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. KVIC. Nový Jičín.ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI U ŽÁKŮ SE SLABŠÍMI ČTENÁŘSKÝMI DOVEDNOSTMI V OBORECH STŘEDNÍHOODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ