Inspirace pro rozvoj gramotností PISA1154 | INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮ4.11 ShrnutíPřírodovědná gramotnost není „jen“ o vědomostech a pokusech. Více než na znalosti se v dnešní době apeluje na dovednosti například vysvětlit si některé jevy či navrhnout řešení. Hodně se začíná klást důraz na kontext, v němž se tematické oblasti zkoumají. Měli bychom ve školách vychovávat přemýšlivé žáky, kteří jsou schopni jednat a chovat se zodpovědně jak sami k sobě, tak ke svému prostředí, přemýšlet nad souvislostmi a z nich vyvozovat své chování.My jako učitelé bychom k tomu měli dávat dětem četné příležitosti. Rozvoj čtenářství žáků napříč školními předměty i ročníky napomáhá vytvářet pozitivní kulturu školy. Pokud ve škole věnuje pozornost čtení a práci s texty více učitelů, pak postupně získávají potřebu vzájemně o učení hovořit, vyjasňovat si cíle, sdílet pokroky svých žáků, tvořit a zodpovídat otázky. Čtení se tak může, za dostatečné podpory vedení, stávat společnou platformou, která má potenciál propojovat práci učitelů dané školy. Těší nás sdílet inspiraci ověřenou praxí a zkušenostmi.Mgr. Monika Olšáková, Mgr. Václav Fiala