Inspirace pro rozvoj gramotností PISA1134 | INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮNa závěr učitel promítne video, kde žáci uvidí skutečné metody čištění ptactva od ropy. Žáci diskutují, jak dlouho jim trvalo vyčistit jedno pírko a kolik času asi zabere čištění celého hejna. Zamýšlí se i nad mírou stresu takové záchranné akce na samotné ptáky.4.9.2 Badatelské aktivity pro 2. stupeňŽáci na druhém stupni začínají podobně jako žáci prvního stupně, tedy společným přečtením kapitoly z výše jmenované knihy. Následuje diskuze, v níž žáci vyjadřují své názory. (Co je černý mor? Jak zasahuje do života mořských organismů? Jak lze takovým haváriím předcházet?) Po této části pracují žáci na čištění ptačího peří (obdobně jako mladší žáci). Pro žáky druhého stupně je navíc připraveno několik dalších pokusů/aktivit, které postupně zpracovávají.1) Každá skupina obdrží různé výrobky (gumové rukavice, tričko z umělých vláken, vazelínu, Orbit žvýkačky, Syoss lak na vlasy, acylpyrin, silonky, pet lahev apod.), žáci do tabulky zazna-menávají, zda si myslí, že je pro výrobu použitý ropný produkt. Následně zjišťují složení (z etikety, cedulky apod.). Na internetu pak vyhledávají zdroj výroby. Např. z cedulky na tričku odhalí, že je vyrobené ze 70 % z bavlny, 30 % polyesteru. Bavlna je látka přírodní. Zaměří se tedy na výrobu polyesteru a zjišťují, že základní surovinou je ropa. Výsledky srovnají se svým původním očekáváním.2) Každá skupina dostane velkou nádobu s vodou (obarvenou modří), která představuje moře. Tu jim vyučující znečistí ropou (v tomto případě se více osvědčil olej obarvený černým uhlím). Žáci vymýšlejí způsoby, jak moře vyčistit, a své nápady realizují. Na internetu zjišťují, jak se ropná havárie likviduje, a informace porovnávají se svými realizovanými nápady. Nakonec všechny skupiny představí svoji práci – jak přemýšlely, jaké způsoby čištění zkoušely a zda se jejich způsob čištění podobá skutečné likvidaci.OBRÁZEK 4.7 | Nádoba se znečištěnou vodou simulující ropnou skvrnu na moři, foto: V. FialaZadání pro žáky:Vymyslete postup, kterým byste peří vyčistili. Představte si, že čistíte celého racka a vaším cílem je mu zachránit život.Žáci přicházejí s různými nápady, úkolem učitele je korigovat jejich návrhy s ohledem na použití šetrných prostředků (vzhledem ke snaze „zachránit život“ nepřichází některé prostředky, jako je ředidlo či Savo, v úvahu). Učitel by měl být připravený a předvídat, jaké pomůcky po něm žáci budou chtít. Nejčastěji žádají tyto pomůcky: zubní kartáček a pastu, jemnou houbičku, sůl, ocet, šampon, jedlou sodu, mýdlo. Než se žáci pustí do samotného čištění, může se učitel odkázat na popis vlastností ropy, který četli společně v příběhu. Žáci najdou přímo citace, např. „Mazlavá skvrna, černý mor, jí přilepila křídla k tělu…umírali na pomalou otravu ro-pou, která jim ucpávala všechny póry“, a na jejich základě mohou posoudit nebezpečnost látky na zdraví a navrhnout ochranné pomůcky, pomocí nichž chtějí pracovat (viz obrázek 4.5).OBRÁZEK 4.5 | Pomůcky k čištění peří, foto: V. FialaPokud skupiny zvolily odlišné způsoby čištění, mohou porovnat výsledky jednotlivých metod a vybrat tu nejvíce efektivní (viz obrázek 4.6). OBRÁZEK 4.6 | Srovnání různých metod čištění, foto: V. Fiala