Inspirace pro rozvoj gramotností PISA1124 | INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮZadání pro žáky:Vymyslete postup, kterým byste peří vyčistili. Představte si, že čistíte celého racka a vaším cílem je mu zachránit život.Žáci přicházejí s různými nápady, úkolem učitele je korigovat jejich návrhy s ohledem na použití šetrných prostředků (vzhledem ke snaze „zachránit život“ nepřichází některé prostředky, jako je ředidlo či Savo, v úvahu). Učitel by měl být připravený a předvídat, jaké pomůcky po něm žáci budou chtít. Nejčastěji žádají tyto pomůcky: zubní kartáček a pastu, jemnou houbičku, sůl, ocet, šampon, jedlou sodu, mýdlo. Než se žáci pustí do samotného čištění, může se učitel odkázat na popis vlastností ropy, který četli společně v příběhu. Žáci najdou přímo citace, např. „Mazlavá skvrna, černý mor, jí přilepila křídla k tělu…umírali na pomalou otravu ro-pou, která jim ucpávala všechny póry“, a na jejich základě mohou posoudit nebezpečnost látky na zdraví a navrhnout ochranné pomůcky, pomocí nichž chtějí pracovat (viz obrázek 4.5).OBRÁZEK 4.5 | Pomůcky k čištění peří, foto: V. FialaPokud skupiny zvolily odlišné způsoby čištění, mohou porovnat výsledky jednotlivých metod a vybrat tu nejvíce efektivní (viz obrázek 4.6). OBRÁZEK 4.6 | Srovnání různých metod čištění, foto: V. Fiala