Inspirace pro rozvoj gramotností PISA1084 | INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮ4.8 BadatelstvíBadatelsky orientovaná výuka (BOV), v zahraničí známá jako Inquiry based science education (IBSE), je aktivizační metoda výuky, která klade hlavní důraz na vlastní práci a prožitek žáka. V přírodních vědách se tato metoda přímo nabízí. Ačkoliv je počet studií zaměřených na BOV v zahraničí o poznání vyšší, i v České republice je o BOV nemalý 61zájem. Na akademické úrovni se jí zabývá například profesor M. Papáček, J. Dostál nebo prof. I. Stuchlíková.626364 Pod záštitou univerzit vznikají také různé projekty, např. ScienceZOOM či Soubor materiálů k badatelským aktivitám.6566 Na šíření povědomí o této metodě se podílí různé neziskové organizace, například sdružení Tereza se svým projektem Badatelé.cz. V souvislosti se sdružením Tereza nelze opomenout ani mezinárodní program GLOBE,6768 který u nás funguje již od roku 1995 a je v něm zapojeno 130 škol. Zaměřen je převážně na terénní badatelské projekty. Mnoho návodů na badatelské aktivity (ať už pro chemii, biologii, fyziku nebo matematiku) vzniká v rámci bakalářských a diplomových prací. V současné době se také 40 škol po celé republice sdružuje do Centra kolegiální podpory pro badatelskou výuku v přírodních vědách v rámci projektu Laborky.cz a 42 škol v rámci projektu Maják.6970Na zjišťování úrovně čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti se v tříletých cyklech zaměřuje projekt PISA (Programme for International Student Asssesment). V roce 2015 byla hlavní zjišťovanou oblastí přírodovědná gramotnost. Sledovány jsou i badatelské dovednosti, ačkoliv tímto termínem nejsou přímo pojmenovány. Z výsledků 71vyplynulo, že čeští žáci mají lepší znalost obsahu přírodních věd než znalost procedurální a epistemickou. Hůře 7273 také navrhují a vyhodnocují přírodovědný výzkum. Obecně neuspokojivé výsledky českých žáků v mezinárodním 74srovnání jsou dostatečným impulzem pro systematické rozvíjení přírodovědné a čtenářské gramotnosti, k čemuž se nabízí například právě badatelsky orientovaná výuka. Na BOV je nicméně nutné nahlížet komplexně a nevnímat ji jako pouhý nástroj k rozvoji vědomostí. Jak uvádí Dostál,75 BOV musíme vnímat jako „stěžejní v rozvoji myšlení, tvořivosti a řešení problémů.“61 Činčera, J. (2014). Význam nezávislých expertních center pro šíření badatelsky orientované výuky v České republice. Scientia in educatione 5, 74−81.62 Viz například Papáček, M. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování – cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in Educatione 1, 33−49.63 Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: Kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmě-tech na základních školách. Olomouc: Palackého univerzita.64 Stuchlíková, I. (2015). et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita.65 ScienceZoom [online]. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2018 [cit. 2020-10-12]. Dostupné z: http://www.sciencezoom.cz/cs.66 MATERIÁLY k badatelským aktivitám [online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013 [cit. 2020-10-12]. Dostupné z: http://ach2016.upol.cz/bov/.67 Badatelsky orientované vyučování [online]. Praha: TEREZA, vzdělávací centrum, z. ú., 2012 [cit. 2020-10-12]. Dostupné z: http://badatele.cz/cz.68 GLOBE (2020). Praha: TEREZA, vzdělávací centrum, z. ú. [cit. 2020-10-12]. Dostupné z: https://globe-czech.cz/cz.69 LABORKY.CZ: „Vyšší výkon!“ [online]. Slaný: Gymnázium Slaný, 2020 [cit. 2020-10-12]. Dostupné z: http://www.laborky.cz/index.php.70 Maják: Síť kolegiální podpory. (2020). [online]. [cit. 2020-10-12]. Dostupné z: http://majak.ssis.cz/.71 Řezníčková, D. (2013): Badatelsky orientovaná výuka geografie. Geografické rozhledy, 23(1), 12–15.72 Jedná se o znalost standardních postupů, které vědci používají ke stanovení vědeckých poznatků. Patří sem například opakování měření pro minimalizaci chyb či kontroly při změně podmínek (pro více informací viz Koncepční rámec hodnocení přírodověd-né gramotnosti: http://www.csicr.cz/html/PISA_KR_prirodovednaG/flipviewerxpress.html).73 Epistemická znalost se vztahuje k pochopení role specifických pojmů a charakteristických znaků nezbytných pro budování celé struktury znalostí ve vědě. Zahrnuje například porozumění významu otázek, připomínek, teorií, hypotéz, modelů či polemik v přírodních vědách (tamtéž).74 Blažek, R. (2017). Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření PISA 2015, 1st ed.; Česká školní inspekce: Praha.75 Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: Kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmě-tech na základních školách. Olomouc: Palackého univerzita.