Inspirace pro rozvoj gramotností PISA1014 | INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮ4.7 Ukázka práce se souborem textůMgr. Monika Olšáková: lekce Energetické nápojeCíle:Oborový:Žák se seznámí s látkami, které jsou obsaženy v energetických nápojích, posoudí jejich vliv na zdraví člověka.Čtenářský:Žák pracuje s domněnkami, prekoncepty a fakty o energetických nápojích.Žák vytváří otázky k textu, odpovídá na ně a informace na závěr shrnuje do tabulky, vlastního postoje a sdělení pro ostatní.Žák se zamyslí nad manipulativními prvky reklamy a jejího sdělení za účelem většího prodeje. Důkazy o žákově učení: ■pracovní list – zvýrazněná klíčová slova, vlastní otázky k textu, vyhodnocené odpovědi od spolužáka ■pětilístek s přemýšlením před čtením a po čtení ■tabulka s konkrétními látkami ■úkol podle výběru (1. antireklama formou plakátu, 2. patero, proč nepít energetické nápoje, 3. odborný text do vědeckého časopisu)Evokace: 20 min1. Učitel promítne žákům obrázek:56Otázky učitele:Co vidíte na obrázku? Co mají nápoje společného? Jaké máte zkušenosti s těmito látkami?Znáte reklamy na tyto nápoje? Co nám sdělují?56 iDNES. 2016. Test energetických nápojů: pro děti příliš riskantní móda. Dostupné z: https://1gr.cz/fotky/idnes/16/103/vidw/KRR66d9ac_testenergetickychnapoju.jpg.