Inspirace pro rozvoj gramotností PISA974 | INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮvšak nejsou ani beletristické texty, jejichž využití ve výuce rovněž demonstrujeme v této kapitole. Nejprve si však přiblížíme, jak vypadá dobrý výukový text a kde jej hledat.4.5 Znaky a zdroje dobrého textu ve výuceVe výuce odborných předmětů máme možnost pracovat s různými zdroji informací a různými typy textů. Výukový text by měl být vybírán tak, aby odpovídal cíli hodiny, věku a schopnostem žáků. Důležité také je, jaký text vybíráme. Jde-li o text naučný, měli bychom se zaměřit na následující otázky:Jaká je hlavní či nejdůležitější myšlenka (v) textu? Jaké jsou (zde) klíčové pojmy vztahující se k hlavní myšlence?Jsou klíčové pojmy mezi sebou vzájemně provázány tak, aby došlo ke skutečnému porozumění tématu?Podstatné je, aby byl o smysluplnosti čtenářství a o potřebě jeho rozvoje ve vyučovaném předmětu přesvědčen i učitel. Když hoří učitel, hoří i žáci.Při výběru naučného textu se nabízí následující zdroje:Odborná literatura – jde do hloubky, zaměřuje se na konkrétní problematiku, obsahuje poznámky pod čarou a velké množství odkazů.Populárně naučná literatura – může se zaměřovat např. na životní styl.Encyklopedie – poskytují souhrnné zpracování vědního oboru.Příklady: ■Jiří Dvořák: Rostlinopis (téma rostliny), Havětník (téma obratlovci i bezobratlí), Stromovka (téma stro454647-my) ■Petr Wohlleben: Slyšíš, jak mluví stromy? (téma ekosystém les)48 ■Mark Miodownik: Neobyčejné materiály (téma látky, materiály, udržitelná spotřeba)49 V odborných předmětech je však také prostor pro beletristickou literaturu: ■Markéta Baňková: Straka v říši entropie (fyzikální jevy)50 ■Timothée de Fombelle: Tobiáš Lolness (ekosystém les)51 ■Luis Sepúlveda: O rackovi a kočce, která ho naučila létat (ropa, znečištění prostředí)52Nezávisle na typu textu (naučná literatura či beletrie) bychom si měli položit tyto otázky:Jaké je poselství textu? Proč je cenné, že tento text existuje?Komu je text určen? Komu může být prospěšný? Co v textu souvisí s dosavadními znalostmi žáka?Kterým klíčovým místům musí žák rozumět, aby text pochopil? Která místa jsou potenciálně matoucí?45 Dvořák, J. (2012). Rostlinopis: podivuhodné pravdy a výmysly ze zeleného světa. Baobab.46 Dvořák, J. (2015). Havětník. Praha: Baobab.47 Dvořák, J., T. Horvathová. (2010). Stromovka aneb abeceda vzácných či všelijak nádherných stromů. Baobab. ISBN 978-80- -87060-23-0.48 Wohlleben, P., & Havlová, M. (2017). Slyšíš, jak mluví stromy? Co všechno můžeš objevit v lese (1. vydání.). Brno: Kazda.49 Miodownik, M., & Drobek, A. (2016). Neobyčejné materiály: Podivuhodné příběhy látek, které vytvářejí náš svět (První vydání v českém jazyce.). Praha: Dokořán: Argo.50 Baňková, M. (2010). Straka v říši entropie. Praha: Petr Prchal.51 Fombelle, T. d., Place, F., & Janderová, D. (2009). Tobiáš Lolness. Praha: Baobab.52 Sepúlveda, Luis. (2006). O rackovi a kočce, která ho naučila létat. Rybka Publishers. ISBN 80-87067-01-0.