Inspirace pro rozvoj gramotností PISA944 | INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮ4 INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮ4.1 Přírodovědná a čtenářská gramotnost: prolnutí a dopad na učení žákaPřírodovědné předměty nabízí žákům široké pole pro rozvoj v mnoha oblastech. Můžeme jmenovat například oblast badatelskou, která je dnes čím dál více populární. Za zmínku stojí také oblast práce s moderními technologiemi, 35zejména pro jejich potenciál usnadnit získávání a vyhodnocování dat. Těžko si však představit úspěch ve kterékoliv ze zmíněných oblastí bez čtenářské gramotnosti, neboť právě čtením žák získává dovednost práce s informacemi a jejich aplikace v běžném životě.Zamyslíme-li se nad definicí přírodovědné gramotnosti, nabízí se její pojetí dle koncepčního rámce PISA 2015. Pří36-rodovědná gramotnost je v něm vnímána jako schopnost přemýšlet a jednat ve všech věcech souvisejících s přírodními vědami a jejich principy jako aktivní občan. Coby učitelé na této formulaci oceňujeme jistou podporu ve výuce důleži-tých dovedností, jako je diskuze názorů, spolupráce na společných projektech, zamýšlení se nad důvěryhodností zdrojů a manipulací s informacemi nebo vytváření postojů a názorů pro život v rámci udržitelného rozvoje. Dále nám vymezení v rámci PISA 2015 říká, že přírodovědně gramotný člověk je schopen a ochoten zapojit se do věcné debaty o přírodních vědách a technologiích, k čemuž musí mít následující dovednosti: ■Vysvětlovat jevy vědecky, tzn. rozpoznávat, nabízet a hodnotit vysvětlení různorodých přírodních jevů a tech-nologií. ■Vyhodnocovat a navrhovat přírodovědný výzkum, tzn. popisovat a hodnotit přírodovědná zkoumání a navr-hovat vědeckovýzkumné otázky. ■Vědecky interpretovat data a důkazy, tzn. analyzovat a vyhodnocovat různé podoby dat, tvrzení a důkazů a vyvozovat odpovídající závěry.Český učitel využívá pro nácvik výše zmíněných dovedností různorodé nástroje. Pro vysvětlování rozmanitých přírod-ních jevů a technologií se nabízí nácvik čtenářských strategií například formou smíšených textů (obsahujících souvislé a nesouvislé prvky). Badatelská výuka zase umožňuje vyhodnocovat a navrhovat přírodovědný výzkum stejně tak jako interpretovat data. Je-li text podnětný či má-li žák zajímavá data, může navrhovat výzkumné otázky či hypotézy. Zde je však na místě rozlišovat mezi daty a informacemi. Data jsou údaje o věcech kolem nás (např. jména vědců, 37velikosti rostlin, spotřeba plastů), informací rozumíme jakékoliv sdělení, zprávu, poznatek či text, jejichž cílem je 38komunikace, výměna informací. Myslíme si, že propojování přírodovědné a čtenářské gramotnosti je podstatné například pro hledání důkazů v textu je zásadní. Nejeden výzkum totiž referuje o čtení jako o nutném předpokladu kvalitního rozvoje řady dílčích prvků 39přírodovědné gramotnosti. Není vyloučeno, že zdůraznění schopnosti práce s textem v mezinárodní publikaci OECD40 souvisí se značným důrazem, který je na tuto metodu výuky kladen (např. poměrně časté vypracovávání esejí žáky v těchto zemích apod.) v anglosaských zemích.V obecné rovině lze náš postoj k pozici čtenářské gramotnosti ve výuce přírodovědných předmětů shrnout následovně:35 Badatelsky orientované vyučování (BOV) představuje vyučovací metodu stavějící „na přirozené zvídavosti žáků a vede žáky k aktivitě. Výsledkem je to, že žáci kladou otázky, formulují hypotézy, plánují postup, jeho ověření, provádějí pokusy, vyhledá-vají a třídí informace, vyhodnocují výsledky a formulují závěry, které nakonec prezentují před ostatními.“ Více o badatelství viz Olšáková, Monika. Čtenářství a badatelství. Kritická gramotnost: o praxi, textech a kontextech. 2016, 2(2+3), 33-34. ISSN 2464- -6318.36 Mezinárodní šetření PISA 2015: Koncepční rámec hodnocení přírodovědné gramotnosti. Česká školní inspekce, Praha, 2017, s. 7.37 Viz Víme, co jsou data. Dostupné z: https://pracesdaty.zcu.cz/index.php/co-jsou-data.38 Viz Jonák, Zdeněk. (2004). Co rozumíme pojmem informace? Metodický portál RVP. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/91/CO-ROZUMIME-POJMEM-INFORMACE.html/.39 Wellington, J., & Osborne, J. (2001). Language and literacy in science education. Buckingham: Open University Press.40 Viz Janoušková, S., Žák, V., & Rusek, M. (2019). Koncept přírodovědné gramotnosti v České republice: analýza a porovnání.