Inspirace pro rozvoj gramotností PISA913 | INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU MATEMATIKYOtázka č. 1: Kolik CD prodala kapela Řvoucí kovbojové v dubnu? Úroveň č. 2 − PochopitOtázka č. 2: Ve kterém měsíci prodala kapela Žádný ploužák poprvé více CD než kapela Klokani kopali? Úroveň č. 4 − AnalyzovatOtázka č. 3: Manažer skupiny Klokani kopali je znepokojen, protože počet prodaných CD kapely od února do června klesl. Kolik jejich CD se dá očekávat, že se prodá v červenci, jestliže bude tento nepříznivý vývoj pokračovat?Úroveň č. 6 − VytvořitGradaci podle Bloomovy taxonomie potřeb ilustrujeme na učivu rovnoběžníků:1) Pamatovat: Za základní dovednost je považována žákova schopnost pamatovat si údaje – žák vyjmenuje všechny rovnoběžníky.2) Pochopit: Žák popíše vlastnosti rovnoběžníků.3) Aplikovat: Žák vypočte vlastnosti rovnoběžníků ze zadaných údajů.4) Analyzovat: Žák rozliší jednotlivé rovnoběžníky na základě zvolených kritérií, vlastností.5) Vyhodnotit: Žák diskutuje a obhajuje své názory ohledně vlastností např. úhlopříček u rovnoběžníků.6) Vytvořit: Žák předvídá změny vlastností rovnoběžníku při určitých změnách (např. Jak se zvětšuje obsah ko-sočtverce, když ztrojnásobím jednu jeho úhlopříčku.)3.2.4 ShrnutíNejvětším přínosem gradovaných úloh je možnost nastavení obtížnosti pro jednotlivé žáky. Každý žák dostává příleži-tost ke smysluplné činnosti, každý žák dostává přiměřenou výzvu tak, aby mohl pracovat s porozuměním.V gradovaných úlohách má učitel účinný nástroj k aktivizaci žáků a posílení jejich vnitřní motivace k učení, k rozví-jení jejich sebedůvěry a k zajištění vyšší úrovně jejich zapojení. Gradované úlohy se dají dobře využít k diferenciaci a individualizaci výuky ve třídách, v nichž se úroveň znalostí jednotlivých žáků podstatně liší. Klima spolupráce vzniká nejen na úrovni žák – učitel, ale i žák – žák. Gradované úlohy pomáhají rozvíjet žákovu schopnost sebehodnocení, žák se sám stává zodpovědným za své učení a zodpovědnost se přesouvá z učitele na žáka. Rozvoj čtenářské gramotnosti podporuje rozvoj matematické gramotnosti a naopak, matematika napomáhá rozvoji čtenářské gramotnosti.