Inspirace pro rozvoj gramotností PISA903 | INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU MATEMATIKYOtázka 2.3Manažer skupiny Klokani kopali je znepokojen, protože počet prodaných CD kapely od února do června klesl.Kolik jejich CD se dá očekávat, že se prodá v červenci, jestliže bude tento nepříznivý vývoj pokračovat?A 70 CDB 370 CDC 670 CDD 1 340 CDKomentář:Při řešení úlohy č. 1 žáci prokazují, že umí přečíst data ze složitějšího sloupcového diagramu.V úloze č. 2 zjišťujeme schopnost žáka porozumět sloupcovému diagramu a porovnat výšky dvou sloupců. V úloze č. 3 zjišťujeme schopnost žáka interpretovat sloupcový diagram a odhadnout počet CD, který se prodá v bu-doucnosti, když bude pokračovat nepříznivý vývoj.3.2.3 Bloomova taxonomie a gradované úlohyPři přemýšlení nad tvorbou otázek nejen ke grafům často využíváme Bloomovu taxonomii vzdělávacích cílů.34 OBRÁZEK 3.5 | Bloomova taxonomieJe smutnou pravdou, že některé výukové styly učitelů využívají pouze nižších pater této taxonomie. Část žáků je výborná ve vyjmenování vzorců, řešení algebraických útvarů, při úlohách, které cílí na vyšší stupně Bloomovy taxo-nomie, ale tito žáci selhávají, neboť obhájit a vysvětlit svůj postup řešení je pro ně velmi problematické, diskutovat či řešit nestandardně zadanou úlohu je nad jejich síly a těmto zadáním se vyhýbají. Myslíme si, že to může být způsobeno stylem výuky, který zažívají, protože jim chybí dostatek zkušeností s těmito typy úloh. Otázky z vyšších pater taxono-mie jsou ale právě velmi lákavou nabídkou pro nejen mimořádně nadané žáky.Využívání Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů může být vodítkem k dalšímu způsobu gradování úloh.Tento způsob tvorby úloh respektují i úlohy z mezinárodního šetření PISA. Například úlohy z předchozí série zaměře-né na grafy lze zařadit následujícím způsobem: 34 Bloomova taxonomie. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Bloomova_taxonomie.