Inspirace pro rozvoj gramotností PISA883 | INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU MATEMATIKY3.2.2.3 Čtení nelineárních textů – grafyPři práci s nelineárními texty jako například s grafy, tabulkami či mapami v matematice bývají otázky často směro-vány pouze na matematické dovednosti žáků. Podle našeho názoru se jedná o nevyužitý potenciál úloh i práce žáků. Grafy a tabulky poskytují mnoho příležitostí pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Níže uvádíme sérii gradovaných úloh, v nichž jsme jako základní gradační parametr (faktor, který zvyšuje náročnost) zvolili zvyšování jak matematické, tak čtenářské náročnosti úloh.Úloha:a) Jakým tématem se graf zabývá? Co představuje osa x (vodorovná)? Co představuje osa y (svislá)?b) V únoru bylo prodáno … zájezdů? V červenci bylo prodáno o … zájezdů více/méně než v dubnu? 60 zájezdů bylo prodáno v měsíci …. Co tě na grafu překvapilo?c) Proč si myslíš, že byl v měsíci … prodán nejmenší počet zájezdů? Ve kterém měsíci bylo prodáno o polovinu zájezdů méně než o měsíc dříve a současně o polovinu zájezdů více než o měsíc později? V měsících duben až červenec bylo průměrně prodáno …. zájezdů. Na co si musíme dávat pozor při sledování jakéhokoli grafu? Vytvoř úlohu pro spolužáky.Komentář: Zadání otázek ke grafům se často dá použít opakovaně či v nepatrně obměněné podobě. Ve výuce se nám ze zkušenosti ukázalo, že při otázkách zohledňujících čtenářskou gramotnost dostávají příležitost vyniknout i ti žáci, kteří v matematice třeba tolik úspěchů nezažívají.Druhým nezanedbatelným přínosem je, že otázky typu „Proč si myslíš, že byl v měsíci … prodán nejmenší počet zájezdů?“ nebo „Co tě na grafu překvapilo?“ mají velký potenciál rozproudit třídní diskuzi. Ta při bezpečném třídním klimatu a za přítomnosti učitele, který má schopnosti ji vést, poskytuje příležitost rozvíjet kritickou gramotnost. Dis-kuze přináší žákům do života cenné benefity jako je schopnost naslouchat názorům druhých, schopnost argumentovat či například uznat své pochybení.Poslední otázka „Vytvoř úlohu pro spolužáky“ je často vhodnou motivací i pro nadané žáky. Tato strategie však nesmí být nadužívána, neboť pak by vedla spíše k odporu. V každém případě by žák po provedení této velmi náročné činnosti měl dostat kvalitní zpětnou vazbu, která ho výrazně povzbudí a motivuje, aby se do tvoření úloh pustil i příště.