Inspirace pro rozvoj gramotností PISA863 | INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU MATEMATIKYRozvíjené dovednosti: ■Vypravěč vyhledává podstatné informace, které následně předává slovním popisem s možností kreslení. ■Posluchač si na základě získaných informací vytváří záznam a doptává se na potřebná data, která může získat jen slovní odpovědí či pochopením obrázku.Úroveň zadání pro skupinu 3 (nejvyšší náročnost)Zadání je bez grafického schématu.Zadání: Ke spolužákům můžeš pouze mluvit. Nesmíš nic psát ani kreslit.Na záhonu je v každém z 10 řádků stejný počet květin. První květina ve druhém a každém dalším řádku je vždy na úrovni druhé květiny předchozího řádku.Rozestupy mezi sousedními květinami v řádcích i sloupcích jsou stejné.Květiny v 1. a 10. řádku, které jsou ve stejném sloupci, mají vzdálenost 270 cm.Předposlední květina v 1. řádku je ve stejném sloupci jako druhá květina v 10. řádku.(CZVV) max 2 bodyVypočtětea) v cm rozestup mezi sousedními květinamib) počet květin vysázených v jednom řádkuRozvíjené dovednosti: ■Vypravěč vyhledává podstatné informace, které následně předává pouze slovním popisem. Nemůže se opřít o zadané grafické schéma. ■Posluchač si na základě získaných informací vytváří záznam a doptává se na potřebná data, která může získat jen slovní odpovědí. V prvním kroku si skupina nejspíše bude vytvářet grafické schéma situace.Přínosy aktivity pro žáka, který předává informace:V kognitivní oblasti: Učí se vybírat z textu zásadní informace. Učí se předávat informace tak, aby byly srozumitelné pro každého. Učí se reagovat na otázky. Při náročnějších úrovních se učí využívat strategie předávání informací, které mu nejsou zcela vlastní.V sociální oblasti: Učí se nést zodpovědnost za skupinu, za její úspěch, či nezdar. Učí se spolupracovat. Učí se pomáhat spolužákům. Prožívá radost z úspěchu spolužáků.Čtenář podává přečtený text přesně, a přitom více vlastními slovy. Rozlišuje, co je pro účinek předaného textu důležité a co může vynechat. Čtenář se učí zaměřit se na fakta, která jsou zásadní. Naslouchající žáci se učí rozpoznávat fakta, která jsou zásadní pro vyřešení úlohy. Učí se dělat jejich záznam.