Inspirace pro rozvoj gramotností PISA843 | INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU MATEMATIKY3.2.2 Náměty činností podporujících rozvoj čtenářské gramotnosti v hodinách matematikyNení novinkou, že řešení slovních úloh je pro velkou část žáků velmi náročné. Značný problém žákům činí vybrat dů-ležité informace z textu a následně si uvědomit vzájemné vztahy mezi údaji. Právě v této oblasti může žákům pomoci zaměřit práci v hodinách na rozvoj čtenářské gramotnosti. Uvádíme několik návrhů činností, které jsou v různých obměnách využitelné v hodinách.3.2.2.1 PřevyprávěníCíl techniky: Rozpoznat, jak žák text pochopil, co z něho vyčetl, jaké informace v něm našel, jak je propojil či jak si je vyhodnotil pro svůj účel učení.Forma: Můžeme zvolit tři různě náročná zadání úloh, případně vybrat jedno zadání a v něm zvýšit obtížnost možnost-mi, které bude vypravěč mít. Žáci si sami zvolí, ve které skupině by rádi pracovali, a tak vzniknou tři skupiny.Organizace: Aktivitu může uvést učitel například touto motivační povídkou.Na půdě školy se nám povedlo objevit stroj času a máme možnost se přesunout do libovolného období naší historie. Abychom se ale mohli do daného času přesunout, musíme prokázat, že jsme schopni se plně dorozumět pomocí jazy-kových prostředků, které byly v dané epoše lidstvu dostupné. Míru svého porozumění můžete prokázat tím, že zadaný problém dokážete co nejsrozumitelněji předat svým spolužákům, případně jim pomoci s jeho řešením.Milí žáci, můžete se přesunout do:1) Období páry – noviny, papíry, tužky…, to vše máte a budete mít k dispozici, abyste předali potřebné informace.2) Období středověku – Papír a psací potřeby nebyly dostupné pro každého, proto i vy je budete mít k dispozici pouhých pět minut. Pak už se musíte spolehnout na předání informací slovy.3) Období pravěku – Veškeré pověsti, báje a legendy se předávaly hlavně slovy, rozhovorem a povídáním, proto budete odkázáni pouze na sílu a přesnost vlastních slov.Role vypravěče: Jeden žák ze skupiny dostane zadání úlohy s tím, že jeho úkolem bude převyprávět zadání tak, aby úlohu vyřešilo co nejvíce žáků. Těm budeme říkat řešitelé. Žákovi se zadáním budeme říkat vypravěč. Po celou dobu zadávání i řešení úlohy je vypravěč k dispozici, odpovídá na doplňující otázky a podílí se na skupinovém řešení úlohy.Čtenářská gramotnost: Vypravěč při převyprávění rozlišuje, co je pro účinek předávaného textu důležité a co může vynechat.Matematická gramotnost: Úkolem skupiny je v co největším počtu vyřešit společně, či individuálně převyprávěnou úlohu. V rámci společného řešení ve skupině žáci zvyšují své argumentační, diskuzní a prezentační dovednosti. V pří-padě chyb, které u tohoto typu aktivity často nastávají, se žáci učí pracovat s chybou a využívat ji ke svému dalšímu učení.Obtížnost opět můžeme zvýšit tím, že žák: ■nemůže mít poznámky, ■může si zapisovat pouze číselné hodnoty, ■může si zapsat, co bude chtít, ■nesmí mluvit, může pouze kreslit a zapisovat číselné hodnoty (vhodné u slovních úloh o pohybu).