Inspirace pro rozvoj gramotností PISA783 | INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU MATEMATIKYPravda, nebo nepravdaÚlohy, v jejichž rámci mají žáci rozhodnout o pravdivosti tvrzení, vyžadují pozorné čtení s porozuměním. Zkušenosti ukazují, že takové úlohy žáky baví a žáci rádi vymýšlejí vlastní zadání úloh pro kamarády. Uvádíme dvě úlohy jako inspiraci.Úloha 2 Odjezd na horyEva se chystá na výlet do hor. Maminka připomíná: „Přidej si do batohu ještě bundu a čepici.“Vyber možnosti, kdy Eva maminku neposlechla.Eva do batohu přidala:a) rukavice, čepici a svetr,b) mapu, bundu, deštník a čepici,c) bundu, čelenku a deštník.Komentář:Jednoduchá úloha. Pro její vyřešení stačí jen pozorné čtení. Důležitá je diskuze žáků a argumentace, proč zvolili danou variantu.Správné odpovědi jsou a) a c).Někteří žáci mohou přijít s myšlenkou, že všechny možnosti vyhovují, protože nikde nejsou pouze dvě uvedené mož-nosti. V možnosti b) jsou navíc mapa a deštník. Vyzveme žáky, aby doplnili připomínku maminky tak, aby další věci navíc již nebyly možné. Připravujeme tak žáky na práci s kvantifikovanými výroky.Jiní žáci si nevšimnou negace. Mají vybrat tvrzení, kdy Eva maminku neposlechla. Opět se chyba odhalí při diskuzi spolužáků.Úloha 3 Domluva kamarádůPetr slibuje Pavlovi:„Když mi zavoláš, přijdu k tobě na návštěvu.“Označte situaci, kdy Petr splnil svůj slib:a) Pavel zavolal a Petr přišel,b) Pavel zavolal a Petr nepřišel,c) Pavel nezavolal a Petr přišel,d) Pavel nezavolal a Petr nepřišel.Komentář:Petr nesplnil svůj slib pouze v případě b). Je užitečné se žáky prodiskutovat, proč jsou možnosti c) a d) pravdivé. V původním tvrzení se nic neříká o tom, co se stane, když Pavel nezavolá. Úloha připravuje žáky na práci se složenými výroky. Rozvíjí čtenářskou gramotnost ve smyslu vnímání podmínky.