Inspirace pro rozvoj gramotností PISA753 | INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU MATEMATIKYd) Jaké komplikace mohou nastat při využití gradovaných úloh?OBRÁZEK 3.4 | Gradované úlohy z pohledu učitelů: obtíže (Letní škola matematiky, foto: T. Chrobák)Využívání gradovaných sérií přináší i svá úskalí. Učitelé je pojmenovali takto:1) Náročná příprava Velkou výhodou je, když má učitel sérii připravenou a nemusí ji tvořit. Zvláště když s tvorbou začíná, vyžaduje to značnou časovou i mentální investici. Každopádně čas tvorby se postupně se zkušeností zkracuje a učitel proniká hlou-běji do podstaty didaktiky použití gradovaných úloh. Například volba gradačního parametru často vyžaduje hluboké přemýšlení.2) ObtížnostZpravidla nejnáročnější je vymyslet nejvyšší obtížnost. I v případě, že by se nepovedlo vytvořit také expertní zadání, má význam takovéto série zadávat. Při přemýšlení o nejnižší úrovni doporučujeme si představit nejslabšího žáka ve třídě a vytvářet úlohu pro něj. Tu následně gradovat.3) Rozhodnout se pro variantuPokud se žák například u testu rozhodne rovnou pro náročnější variantu a tu vyřeší, prokazuje vyšší stupeň sebepozná-ní a sebevědomí. Vést žáky k tomuto způsobu uvažování je velkou didaktickou výzvou a u některých žáků tohoto snad ani nelze docílit. Tuto skutečnost však nepovažujeme za chybu.3.1.7 Příběh ze třídy Zajímavý příběh se odehrál v roce 2019 ve škole, kde vyučuji. Během velké přestávky za mnou a kolegou fyzikářem přišel Štěpán, žák sedmé třídy. Třída měla právě po písemné práci z fyziky. Štěpán opatrně zaklepal na dveře kabinetu a řekl kolegovi: „Dobrý den, pane učiteli, chtěl jsem se zeptat, zda byste nechtěl psát písemky z fyziky s gradovanou obtížností? Víte, Petra z těch čtyř úloh, které byly přibližně stejně těžké, neměla možnost vypočíst ani jedinou a já jsem se po pár minutách už nudil.“