Inspirace pro rozvoj gramotností PISA733 | INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU MATEMATIKYb) Jaké přínosy má využívání gradovaných úloh pro učitele?OBRÁZEK 3.2 | Gradované úlohy z pohledu učitelů: přínos pro učitele (Letní škola matematiky, foto: T. Chrobák)Učitelé komentovali své výstupy takto:1) Učitel má přehled o tom, do jaké míry žáci zvládli úlohu, či téma. Vidí, do jaké úrovně žáci dané téma zvládají, a podle toho může plánovat další výuku.2) Nasycení potřeb žáků různé úrovně. Úlohy, které obsahují jednoduchou i náročnější variantu, jsou potravou všem žákům ve třídě. Je to velmi silný nástroj diferencované výuky. 3) Uvolnění rukou učitelů pro práci s jednotlivci. Třída, která ve skupinách, či společně řeší sérii gradovaných úloh, se často stává „samo-řídícím a samo-pracujícím strojem“. Učiteli se tak dostává prostor pro práci s je-dinci a může poskytovat cílenou podporu.4) Diagnostika sociálních vazeb ve třídě. Učitel získává možnost sledovat sociální vazby ve třídě a následně s nimi pracovat. Může vidět, který žák rád pomáhá dalším žákům při postupu do vyšší obtížnosti. Stejně tak je možné sledovat, který žák od kterého přijímá radu, či jestli je ve třídě atmosféra soutěžní, nebo vzájemně se podporující. 5) Nabídka expertních úloh. Správně gradovaná série úloh stoupá až do úrovně, která je opravdovou výzvou i pro žáka nadaného, a tím budí jeho zájem.