Inspirace pro rozvoj gramotností PISA723 | INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU MATEMATIKY3.1.6 Názory učitelů, kteří gradované úlohy využívajíNa letní škole matematiky jsme v rámci dílny na tvorbu gradovaných úloh oslovili učitele, kteří běžně využívají ve svých hodinách gradované úlohy, aby se vyjádřili k následujícím otázkám.a) Jaké přínosy má využívání gradovaných úloh pro žáka?OBRÁZEK 3.1 | Gradované úlohy z pohledu učitelů: přínos pro žáka (Letní škola matematiky, foto: T. Chrobák)Učitelé své výstupy komentovali takto:1) Možnost výběruŽák nemusí řešit nejlehčí úroveň, může si zvolit rovnou těžší, či nejtěžší zadání. V případě, že své síly přecenil, má možnost vrátit se o stupínek níže. Možností volby se žák učí sebehodnocení svých schopností a dovedností. Na zákla-dě vyřešených úloh si vytváří reálný sebeobraz. Na vnitřní motivaci žáků také velmi pozitivně působí to, že dítě má možnost si samo volit to, čemu chce věnovat pozornost.2) Úspěch i u slabších žákůNejlehčí úloha v gradované sérii a) je vytvářena vždy tak, aby byla dosažitelná i pro nejslabšího žáka. Tím i tento žák zažívá úspěch a má touhu vyřešit sám i úlohu b), případně s pomocí spolužáků, či učitele. 3) Možnost výzvy„To, co jsem nezvládl, zkusím doma.“ – Většina žáků má před sebou stále ještě nevyřešené úlohy, a tudíž i výzvy k dalšímu bádání domů.4) Žáci znají kritéria hodnoceníVyužíváme-li gradovanou sérii úloh při hodnocení, žák si je vědom, jaké dosahuje úrovně, a je v souladu s hodnocením učitele. Je však nutné respektovat několik zásad (např. žák musí znát bodování jednotlivých úloh stejně jako celkové bodování testu). Tyto zásady nicméně nejsou předmětem tohoto textu.5) Pocit růstuŽák zažívá pocit růstu a radosti z něj. Vyvinutí mentálního úsilí často vyřeší úroveň, kterou původně nezvládl. Pocit z růstu je dále hnacím motorem při dalších činnostech.6) Formativní působeníŘešení úloh s rostoucí obtížností, diskuze se spolužáky nad jejich řešením, následná argumentace před třídou, či sledo-vání vlastního pokroku bezpochyby formativně působí na žáka v mnoha jeho kvalitách.