Inspirace pro rozvoj gramotností PISA693 | INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU MATEMATIKY3.1.5.2 Gradované úlohy jako nástroj diagnostikyDalším přínosem zařazení gradovaných úloh do výuky je možnost diagnostikovat úroveň žákova poznání v dané ob-lasti. Díky rostoucí obtížnosti jsme schopni my i žák vyhodnotit, kde se žák v danou chvíli nachází, stejně jako kam může a také by měl směřovat jeho další rozvoj. Jako ilustraci uvádíme dvě série úloh – první s kostkami, druhou s tří-barevnou tyčí na zlomky.Gradovaná série úloh s kostkamiCílem úlohy je diagnostikovat: ■schopnost čtení náročnějšího textu s porozuměním ■porozumění instrukci určující polohu krychle informací typu „třetí podlaží“ ■použití myšlenky komplementu: a) protože modrá je v 3. podlaží, v 1., 2. a 4. je nutně červená, b) protože v 2. a 3. podlaží není modrá, jsou zde žluté ■porozumění negaci (v úlohách b) i c)) ■propojení dvou podmínek využívajících vztah „sousední kostky“ v úloze c)