Inspirace pro rozvoj gramotností PISA683 | INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU MATEMATIKYŘešení úlohy b)Někteří žáci opět použili metodu pokus − omyl, někteří již ale lépe evidovali výsledky, o to rychleji si všimli pravidel-ností a došli k objevu.Žákovské řešení Báry:PD: ( + 6) ⋅ 3 = 211 , výsledky porostou o 3 → další bude 24Výsledky se liší o 1, stačil jeden krok, hledané číslo je 2.DP: 1 ⋅ 2 + 20 = 11, výsledky se budou zvětšovat o 2 → další bude 24Bára již nepotřebovala vypisovat další výpočty. Použila zkušenost z předchozí úlohy a hodnotu hledaného čísla doká-zala odvodit přímo ze šipkového grafu a zápisu výpočtů pro jedno vybrané číslo. Žáci, kteří postupovali stejně jako Bára, hned objevili řešení. Jiní si napsali ještě další výpočet a z toho řešení objevili.Řešení úlohy c)Žákovské řešení Cyrila:PD: (1 + 1) ⋅ 4 = 8, (2 + 1) ⋅ 4 = 12, výsledky rostou o 4 → 12 + 5 ⋅ 4 = 32Výsledky se liší o 12, rozdíl výsledků je 10, zmenšuje se → 5 kroků → 2 + 5 = 7hledané číslo je 7.DP: 1 ⋅ 2 + 18 = 20 2 ⋅ 2 + 18 = 22, výsledky rostou o 2 → 22 + 5 ⋅ 2 = 32Vraťme se však ještě k řešení Aleny:Alena opět začala číslem 1. Zjistila rozdíl výsledků 12, který přičetla k 1. Provedla kontrolu a zjistila, že opravdu pro číslo 13 šipkový graf nevychází. Spolužák jí poradil, aby 12 vydělila 2, pak už postup fungoval. Vysvětlení, proč postup Aleny fungoval v úlohách a) a b), ale potřeboval úpravu v případě úlohy c), se stalo výzvou pro nadané žáky.