Inspirace pro rozvoj gramotností PISA643 | INSPIRACE PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V KONTEXTU MATEMATIKYTABULKA 3.2 | Fáze poznávacího procesu z hlediska cílů a prostředkůFáze poznávacího procesuCílProstředekMotivaceNevím a chci vědětZajímavé úlohy, přiměřená úroveňJednoduché konkrétní příkladyZískávání zkušenostíMožnost opřít se o manipulaci, obrázek, numerické výpočty s malými číslyZobecňováníOdhalování pravidelností, společných znaků, objevení nových poznatků, nových souvislostíFormulace nového poznatku slovně, pomocí písmen, vzorcemCelý postup respektuje žákův poznávací proces. Podrobně je problematika popsána například v 7. kapitole publikace Dítě, škola a matematika.26Potenciál gradovaných úloh přivést žáka k objevu ilustrujeme na sérii úloh využívajících schémata šipkových grafů.Šipkové grafyZ vyplněného šipkového grafu je patrné, jak schéma funguje.Neúplný šipkový graf s čísly vymazanými z kroužků lze jednoznačně doplnit. Žáci hledají horní levé číslo tak, aby po směru šipek a při respektování daných operací vyšlo v pravém dolním rohu totožné číslo pro obě možné cesty.26 Hejný M., Kuřina F. (2001, 2009). Dítě, škola a matematika. Portál.