Inspirace pro rozvoj gramotností PISA392 | UVOLNĚNÉ ÚLOHY PISA ZE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI2.2 Úloha Velikonoční ostrovÚloha Velikonoční ostrov byla použita v hlavním šetření PISA 2018.Scénář úlohy uvádí čtenáře do situace, v níž si má představit, že se připravuje na přednášku profesorky o výzkumu na Velikonočním ostrově.Text úlohy se vztahuje ke čtení za účelem vzdělávání, neboť žák vyhledává a zpracovává informace o Velikonočním ostrově, aby se připravil na přednášku.OBRÁZEK 2.1 | Úloha Velikonoční ostrov, úvodV úloze Velikonoční ostrov žák postupně pracuje se třemi zdroji textů: s webovou stránkou, která obsahuje blog profesorky, s recenzí knihy a s článkem z online populárně-vědeckého časopisu. Blog je v testu PISA klasifikován jako soubor textů, je dynamický (neboť obsahuje aktivní odkazy na další texty úlohy), je souvislý a zahrnuje vyprávění. Příspěvek na blogu je dobrým příkladem souboru textů, neboť příslušné komentáře pocházejí od různých autorů. Recenze knihy a článek z online časopisu jsou klasifikovány jako samostatné texty – statické, souvislé a v obou případech argumentační, neboť se snaží čtenáře o něčem přesvědčit.Po přečtení scénáře se žákovi zobrazí první text – k blogu – a otázky vztahující se k jeho obsahu.Po zodpovězení dvou úvodních otázek je žák vyzván k přečtení druhého textu, kterým je recenze knihy, a k zodpověze-ní několika otázek zaměřených na její obsah. Dále se zobrazí třetí text – článek z webové stránky populárně-vědeckého časopisu a s ním související otázky. V závěrečné části žák odpovídá na otázky, které vyžadují propojování informací ze všech tří zdrojů.Obtížnost úlohy Velikonoční ostrov se v jednotlivých otázkách pohybuje od střední až po vysokou úroveň čtenářské gramotnosti. V porovnání s úlohami, které jsou založeny na práci se samostatným textem, musí žák projít texty tři a zpracovat velké množství informací. Navíc má posuzovat, jak spolu texty souvisejí, a rozpoznat, zda jsou v souladu, nebo zda obsahují protikladná stanoviska.