Inspirace pro rozvoj gramotností PISA382 | UVOLNĚNÉ ÚLOHY PISA ZE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTIBEZPEČNOST MOBILNÍCH TELEFONŮ – otázka číslo 4Prohlédni si tabulku nazvanou Pokud používáte mobilní telefon…Tato tabulka je založena na jedné myšlence. Na které?A Používání mobilních telefonů není nebezpečné.B Je prokázáno, že používání mobilních telefonů je nebezpečné.C Používání mobilních telefonů může, ale nemusí být nebezpečné, ale opatrnosti není nikdy nazbyt.D Používání mobilních telefonů může, ale nemusí být nebezpečné, takže bychom je neměli používat, dokud to nebudeme vědět jistě.E Rady Co dělat jsou určeny těm, kdo berou rizika vážně, a rady Co nedělat jsou určeny všem ostatním.TABULKA 2.4 | Specifika otázky číslo 4, úloha Bezpečnost mobilních telefonůČtenářský procesPropojování a vyvozování závěrůFormát otázkyJednoduchý výběr odpovědi Poslední otázka od žáka vyžaduje, aby identifikoval myšlenku, ze které vychází druhá část výkladového textu. Tato myšlenka není v textu uvedena explicitně, a žák k ní tak může dospět jedině procesem propojování jednotlivých částí textu a vyvozování závěrů. Tento úkon mu však znesnadňuje skutečnost, že se text sestává ze dvou sloupců obsahu-jících protichůdné perspektivy. Na práci s protichůdnými názory, případně jejich posouzení nebo zdůvodnění přitom žáci nebývají ve výuce dostatečně připravováni. Myšlenku, na které je text v tabulce založen, žák nemusí sám formu-lovat, ale vybere z jedné z připravených možností. Nabízené odpovědi jsou nicméně delší, než na jaké jsou žáci v testu zvyklí, a namísto čtyř možností nabízí variant pět. Správnou odpověď C Používání mobilních telefonů může, ale také nemusí být nebezpečné, ale opatrnosti není nikdy nazbyt zvolilo v roce 2009 necelých 60 % českých žáků.Přechod šetření PISA na elektronické testování v roce 2015 umožnil, že čtenářské úlohy PISA, které byly nově vytvo-řeny pro cyklus v roce 2018, představují texty a otázky v elektronickém prostředí. Řešení nových úloh klade na čtenáře požadavky, při kterých má uplatnit tradiční čtenářské postupy, ale také dovednosti kritického přístupu k informacím vyžadující posuzování kvality, důvěryhodnosti a nestrannosti. V mnoha čtenářských testech, běžně používaných ve školní praxi, se objevují otázky týkající se jen vybraných úryvků textu a čtenářských procesů. Šetření PISA, podobně jako šetření PIRLS pro žáky 4. ročníků, využívá k hodnocení čtenářských dovedností žáků ucelené texty, které byly v roce 2018 nově doplněny tzv. scénáři, jejichž záměrem je vymezení kontextu a zamýšleného účelu čtení. Scénáře v rámci úloh PISA uvádějí čtenáře do řady situací, které jsou blízké běžnému životu, a zároveň jej provázejí testovou úlohou a popisují, co je v dané situaci jeho úkolem. V úlohách, které obsahují více zdrojových textů, scénáře propojují různé texty do smysluplného celku. K otázkám všech úloh je připojena tabulka, která poskytuje informaci o typu otázky, sledovaném čtenářském procesu a o požadované úrovni čtenářské gramotnosti. (Podrobný popis všech úrovní čtenářské gramotnosti obsahuje tabulka v příloze 1.)Následuje podrobný popis úlohy s vysvětlením správného řešení. U otevřených otázek jsou připojeny pokyny k vyhod-nocování s příklady odpovědí.