Inspirace pro rozvoj gramotností PISA362 | UVOLNĚNÉ ÚLOHY PISA ZE ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTIText „Bezpečnost mobilních telefonů“ pochází z internetu. Přečti si text „Bezpečnost mobilních telefonů“ a odpověz na následující otázky.BEZPEČNOST MOBILNÍCH TELEFONŮ – otázka číslo 1Jaký je smysl Klíčových fakt?A Popsat, jaké nebezpečí představuje používání mobilních telefonů.B Ukázat, že debata o bezpečnosti mobilních telefonů je stále aktuální.C Popsat preventivní opatření, která by lidé při používání mobilních telefonů měli dodržovat.D Ukázat, že není známo, že by mobilní telefony způsobovaly zdravotní problémy.TABULKA 2.1 | Specifika otázky číslo 1, úloha Bezpečnost mobilních telefonůČtenářský procesPropojování a vyvozování závěrůFormát otázkyJednoduchý výběr odpovědiSprávným zodpovězením první otázky žák demonstruje porozumění textu, konkrétně pak zvládnutí procesu propojo-vání a vyvozování závěrů. Žák pracuje s nesouvislým výkladovým textem ve formě tabulky a jeho úkolem je určit 22účel části tohoto textu. Aby tak mohl učinit, musí porozumět sdělením v jednotlivých rámečcích s klíčovými fakty, 23vzájemně je propojit, porozumět vztahu mezi nimi a až na základě tohoto porozumění vyvodit závěr o jejich smyslu či funkci. Ta se skrývá pod odpovědí B Ukázat, že debata o bezpečnosti mobilních telefonů je stále aktuální. V roce 2009 ji zvolilo přes 40 % českých žáků.BEZPEČNOST MOBILNÍCH TELEFONŮ – otázka číslo 2„Je těžké prokázat, že jedna věc určitě způsobila jinou.“Jak toto tvrzení souvisí s výroky Ano Ne a v bodu 4, který je uveden v tabulce Jsou mobilní telefony nebezpečné?A Hovoří ve prospěch výroku „Ano“, ale neprokazuje ho.B Prokazuje výrok „Ano“.C Hovoří ve prospěch výroku „Ne“, ale neprokazuje ho.D Dokazuje, že výrok „Ne“ je nepravdivý.TABULKA 2.2 | Specifika otázky číslo 2, úloha Bezpečnost mobilních telefonůČtenářský procesPosuzování a uvažováníFormát otázkyJednoduchý výběr odpovědiV případě druhé otázky má žák nalézt souvislost mezi obecným tvrzením, které není obsaženo v přečteném textu, a dvojicí poznatků uvedených v tabulce, jež připomínají matematické výroky. Pro úspěšné zodpovězení otázky musí žák provést několik úkonů najednou a současně se od něj vyžaduje logické uvažování.24Pro výběr správné odpovědi ze čtyř nabízených možností se žák musí zorientovat v tabulce, porozumět oběma výro-kům, dát je do souvislosti s obecným tvrzením a přemýšlet nad obsahem nabízených odpovědí. Propojit obecné tvrzení s textem nebývá pro žáky snadné, stejně jako posuzování pravdivosti výroků. Ke správné odpovědi C Hovoří ve pro-spěch výroku „Ne“, ale neprokazuje ho dospěla v České republice necelá třetina testovaných žáků.BEZPEČNOST MOBILNÍCH TELEFONŮ – otázka číslo 3Podívej se do tabulky na bod 3 ve sloupci Ne. Co by v této souvislosti mohlo být tím „jiným aspektem“? Svou odpověď zdůvodni.22 Viz kapitola 1.1.3.23 Grafické uspořádání textu je poněkud náročnější, přičemž rámečky s klíčovými fakty, které jsou předmětem zájmu otázky číslo jedna, se nacházejí mimo hlavní text. Otázka cílí na orientaci v jednotlivých částech textu, neboť ve výuce jsou informace stojící mimo hlavní text málokdy využívány. Někteří žáci mohou obdobné textové prvky ignorovat, protože je nepovažují za důležité.24 Také v případě šetření čtenářské gramotnosti si tak můžeme všimnout přesahu ke gramotnosti matematické.