Inspirace pro rozvoj gramotností PISA311 | ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST V ŠETŘENÍ PISA 2018TABULKA 1.15 | Specifika otázky číslo 3, úloha Větrná energiePostupPoužívání matematických pojmů, faktů, postupů a uvažováníTematický okruhProstor a tvarKontextVědeckýK úspěšnému zodpovězení třetí otázky by měl žák zdůvodnit nesprávnost starostova návrhu pomocí matematického aparátu. Vedle znalosti Pythagorovy věty a schopnosti tuto znalost aktivovat a aplikovat však odpověď zahrnuje i řadu čtenářských úkonů. Žáci musí porozumět nejen souvislému textu zadání úlohy, ale musí jej též propojit se starostovým plánkem, který dešifrují s pomocí legendy. Pracují se souborem textů, neboť se musí vrátit i k tabulce s technickými parametry větrné elektrárny pro údaj o délce lopatky. Teprve pak jsou schopni pomocí Pythagorovy věty dokázat, že minimální vzdálenost mezi stožáry (pětinásobek délky lopatky, tj. 200 m) není dodržena mezi všemi větrnými elektrár-nami. Za správnou byla považována odpověď, která reprezentovala tuto skutečnost matematickým způsobem správně a srozumitelně (např. √125 + √125 = 177). Náčrtek ani slovní odpověď nebyly její povinnou součástí. 2 2 Ke správné odpovědi dospěl přibližně každý desátý žák, více než třetina žáků se o řešení vůbec nepokusila.VĚTRNÁ ENERGIE – otázka číslo 4Jaká je nejvyšší rychlost, kterou se pohybují konce lopatek vrtule větrné elektrárny? Napiš postup výpočtu a výsledek uveď v kilometrech za hodinu (kmh). Využij informace o typu E-82 ze zadání úlohy.Nejvyšší rychlost: kmhTABULKA 1.16 | Specifika otázky číslo 4, úloha Větrná energiePostupPoužívání matematických pojmů, faktů, postupů a uvažováníTematický okruhZměna a vztahyKontextVědeckýTaké pro vyřešení úlohy pod otázkou č. 4. byl nezbytný návrat k tabulce s technickými parametry větrné elektrárny (pro údaj o délce lopatky a informaci o maximálním počtu otáček za minutu). Tato komplexní úloha na výpočet obvodové rychlosti, která předpokládá využití znalostí žáků z oblasti fyziky (rychlost pohybu je délka dráhy pohybu za jednotku času), měla velmi malé procento úspěšnosti řešení. Ke zcela správné odpovědi 300 km/h či částečně správné odpovědi 83 m/s (neuvedené v požadované jednotce) se dopracovalo méně než 10 % českých žáků. Spíše než s nedostatečnými čtenářskými dovednostmi však tato skutečnost pravděpodobně souvisí s tím, že na základní škole se žáci ve fyzice nesetkávají s otáčivým pohybem, ale pouze s po-hybem rovnoměrným přímočarým.