Inspirace pro rozvoj gramotností PISA291 | ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST V ŠETŘENÍ PISA 20181.2.2.2 Větrná energieV případě úlohy Větrná energie21 jsou žáci prvními dvěma větami uvedeni do situace, v níž mají coby obyvatelé hlavní-ho města Zedland kontrolovat kroky zastupitelstva a participovat tak na správě věcí veřejných. Jejich schopnost formu-lovat, používat a interpretovat matematiku je zde předpokladem konstruktivního, angažovaného a reflektivního občan-ství. Úloha nicméně nebyla zařazena do společenského kontextu. Vzhledem k předmětu zájmu, jímž je stavba větrných elektráren na výrobu elektrické energie, spadá do kontextu vědeckého. Právě ten se zaměřuje na aplikaci matematiky ve světě vědy a technologií a spadají do něj úlohy spojené např. s klimatem, ekologií, měřením či výzkumem obecně.V hlavním městě Zedlandu uvažují o stavbě několika větrných elektráren na výrobu elektrické energie.Městská radnice získala informace o následujícím typu elektrárny.Typ: E-82Výška stožáru:138 metrůPočet lopatek vrtule:3Délka jedné lopatky vrtule:40 metrůMaximální rychlost otáčení:20 otáček za minutuStavební náklady:3 200 000 zedůZisk z 1 kWh vyrobené energie:0,10 zeduNáklady na údržbu 1 kWh vyrobené energie:0,01 zedu Využití:v provozu 97 % roku Poznámka: kilowatthodina (kWh) je jednotka elektrické energie.VĚTRNÁ ENERGIE – otázka číslo 1Rozhodni, zda můžeš tvrzení o větrné elektrárně E82 odvodit z uvedených informací.V každém řádku zakroužkuj „Ano“ nebo „Ne“.TvrzeníLze tvrzení odvodit z uvedených informací?Stavba tří větrných elektráren bude stát celkem více než 8 000 000 zedů.Ano / NeNáklady na údržbu větrné elektrárny odpovídají přibližně 5 % zisku z vyrobené energie.Ano / NeNáklady na údržbu větrné elektrárny závisí na počtu vyrobených kWh.Ano / NePřesně 97 dní v roce není větrná elektrárna v provozu.Ano / NeTABULKA 1.13 | Specifika otázky číslo 1, úloha Větrná energiePostupInterpretování, aplikace a hodnocení matematických výsledkůTematický okruhZměna a vztahyKontextVědeckýPrvní otázkou je testována schopnost konfrontovat uvedená tvrzení s údaji v technické dokumentaci. Předpokladem provedení výpočtů testujících odvoditelnost tvrzení z tabulky technických parametrů větrné elektrárny je úspěšný proces porozumění prostřednictvím propojování a vyvozování informací z textu. Za správnou odpověď byl považován pouze korektní úsudek o (ne)odvoditelnosti u všech čtyř tvrzení: Ano, Ne, Ano, Ne v tomto pořadí. V plném rozsahu jej učinilo více než 40 % českých žáků, další více než čtvrtina žáků vyhodnotila správně právě tři tvrzení.21 Tomášek, V., M. Frýzek. (2013). Matematická gramotnost: Úlohy z šetření PISA 2012. Česká školní inspekce, Praha. Dostupné z: http://www.csicr.cz/html/PISA2012-MG/flipviewerxpress.html.