Inspirace pro rozvoj gramotností PISA281 | ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST V ŠETŘENÍ PISA 2018TABULKA 1.10 | Specifika otázky číslo 1, úloha Které auto si vybrat?PostupPoužívání matematických pojmů, faktů, postupů a uvažováníTematický okruhNeurčitost a dataKontextOsobníJádro úlohy tvoří nesouvislý text ve formě tabulky, doplněný v případě první otázky o seznam kritérií, která si Karolína pro svůj vůz stanovila. Úkolem žáků je vybrat takový automobil, jenž splňuje všechna tři kritéria vyjádřená slovně ve formě nerovnic (přičemž dvě z nich jsou vyjádřena negativně). Úspěšné vyřešení úlohy vyžaduje korektní aplikaci ma-tematického postupu používání matematických pojmů, faktů, postupů a uvažování. Současně je však také podmíněno zvládnutím hned několika procesů zpracování textu. Jedním z nich je proces propojování a vyvozování závěrů demon-strovaný propojením číselných údajů v jednotlivých řádcích tabulky se stanovenými kritérii. Druhým pak proces vyhle-dávání informací v textu tabulky, jímž žáci demonstrují schopnost odvrátit svou pozornost od nepodstatných částí textu (zde řádek s údaji o objemu motoru). Samotný formát odpovědi (výběr ze čtyř nabízených možností) nicméně nikterak nezvýšil komunikační náročnost této části úlohy. Správnou odpovědí je možnost B Bolt, nesprávnou pak kterákoliv z odpovědí zbývajících (či její absence). Úspěšnost českých žáků v řešení úlohy byla velmi vysoká, téměř 90 %.KTERÉ AUTO SI VYBRAT? – otázka číslo 2Které auto má nejmenší objem motoru?A AlmaB BoltC CastelD DezalTABULKA 1.11 | Specifika otázky číslo 2, úloha Které auto si vybrat?PostupInterpretování, aplikace a hodnocení matematických výsledkůTematický okruhKvantitaKontextOsobníDruhá otázka rovněž předpokládá proces vyhledávání informací v textu tabulky, konkrétně údajů o objemu motoru jed-notlivých modelů aut. Její matematickou podstatou je porovnávání desetinných čísel. Žáci mají ze čtveřice desetinných čísel s různým počtem desetinných míst vybrat nejmenší z nich. Správnou odpověď D Dezal v roce 2012 zvolilo 67 % českých žáků.KTERÉ AUTO SI VYBRAT? – otázka číslo 3Karolína bude muset navíc zaplatit poplatek, který činí 2,5 % z inzerované prodejní ceny.Kolik zedů je tento poplatek u modelu Alma? Poplatek v zedech:TABULKA 1.12 | Specifika otázky číslo 3, úloha Které auto si vybrat?PostupPoužívání matematických pojmů, faktů, postupů a uvažováníTematický okruhKvantitaKontextOsobníSprávné zodpovězení třetí otázky je podmíněné korektním výpočtem procentové části z inzerované prodejní ceny modelu Alma. Základ pro výpočet je však opět nutné vyhledat v textu tabulky mezi nerelevantními údaji. Tentokrát se jedná o otevřenou otázku s tvorbou odpovědi, přičemž za správnou je považována odpověď 120 (zedů). V roce 2012 k tomu výsledku dospělo 47 % českých žáků.