Inspirace pro rozvoj gramotností PISA271 | ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST V ŠETŘENÍ PISA 2018využívají proto širokou škálu různých kontextů, což umožňuje propojit úlohy s nejrůznějšími zájmy jedince a se 17situacemi, v nichž se mohou žáci ocitnout. Otázky týkající se matematické gramotnosti měří, jak žák text interpretuje, komunikuje nebo používá matematické informace k řešení problémů nebo porozumění situaci. S matematickými informacemi se běžně setkáváme v materiá-lech, jako jsou tabulky, grafy, mapy, etikety výrobků nebo reklamy. Užití matematických postupů při práci s těmito 18typy textů je pak úzce provázáno se čtenářskými procesy, které nám umožňují vyhledat potřebné informace, porozumět významu textu či posoudit text z hlediska zamýšleného účelu čtení.19Propojení matematických postupů s dílčími čtenářskými procesy, potažmo čtenářské a matematické gramotnosti obec-ně, ilustrujeme na příkladu uvolněných úloh šetření PISA 2012. Úlohy Které auto si vybrat? či Větrná energie je současně možné také vnímat jako zdroj inspirace pro rozvoj čtenářských dovedností v hodinách matematiky prostřed-nictvím smíšených či nesouvislých textů.1.2.2.1 Které auto si vybrat?Matematická úloha Které auto si vybrat? byla uvolněna z šetření PISA 2012. Úvodní dvě věty 20plní funkci scénáře. Seznamují žáky s novopečenou řidičkou Karolínou a jejím záměrem pořídit si svůj první automobil. Dílčí matematické problémy řešené v rámci jednotlivých otázek jsou zasazeny do osobního kontextu. Simulují situace, v nichž se žáci mohou ocitnout při rozhodo-vání o nákupu libovolného zboží či služby. Karolína si udělala řidičák a chce si koupit svoje první auto.V tabulce najdeš parametry čtyř aut, která si Karolína vyhlédla v nedalekém autobazaru.Model:AlmaBoltCastelDezalRok výroby2003200020011999Inzerovaná prodejní cena (v zedech)4 8004 4504 2503 990Najeto (v kilometrech)105 000115 000128 000109 000Objem motoru (v litrech)1,791,7961,821,783KTERÉ AUTO SI VYBRAT? – otázka číslo 1Karolína chce auto, které bude splňovat všechny její požadavky: Auto ■nemá najeto více než 120 000 kilometrů. ■Bylo vyrobeno v roce 2000 nebo později. Inzerovaná prodejní cena ■nepřesáhne 4 500 zedů.Které auto vyhovuje Karolíniným požadavkům?A AlmaB BoltC CastelD Dezal17 Informace o kontextech, do nichž jsou situovány uvolněné úlohy, jsou obsaženy v tabulkách pod jednotlivými otázkami. Ne-chybí v nich ani informace o tematickém okruhu otázky či postupu, který je nezbytný k jejímu vyřešení. Pro bližší seznámení s vymezením matematické gramotnosti v PISA 2012 viz příloha 4.18 PISA 2012: Matematický koncepční rámec. (2013). Česká školní inspekce, Praha, s. 7.19 Mezinárodní šetření PISA 2018: Koncepční rámec hodnocení čtenářské gramotnosti. (2019). Česká školní inspekce, Praha, s. 12.20 Tomášek, V., M. Frýzek. (2013). Matematická gramotnost: Úlohy z šetření PISA 2012. Česká školní inspekce, Praha. Dostup-né z: http://www.csicr.cz/html/PISA2012-MG/flipviewerxpress.html.